dc.contributor.author | Bakken, Monica | |
dc.contributor.author | Mailand, Philip A. | |
dc.date.accessioned | 2012-07-02T07:47:31Z | |
dc.date.available | 2012-07-02T07:47:31Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133140 | |
dc.description | Bachelor i sykepleie, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Innledning: Vi har i denne bacheloroppgaven valgt temaet "Sykepleiefaglig forsvarlighet og behovet for koordinerte helsetjenester etter innføring av samhandlingsreformen". Dette var ett av tre hovedtemaer gitt av Høgskolen i Hedmark.
For å kunne utøve en praksis som til en hver tid møter pasienters behov, er arenaer for samarbeid og samhandling viktig. Helsetjenestens oppbygning og oppgavefordeling har endret seg gjennom tidene og er fortsatt under endring. Samhandlingsreformen er et eksempel på dette. Praksisarenaene sykehus og kommunehelsetjeneste er i endring. Sykepleieres oppgaver, inklusive de pedagogiske, må også tilpasses endringer. I følge rammeplan for sykepleierutdanningen (2008) forventes det at sykepleiere har kompetanse for faglig og tverrfaglig samarbeid som bidrar til koordinert helsehjelp, informasjonsformidling, undervisning og veiledning for pasienter. Vi ønsker derfor å belyse dette temaet nærmere i denne bacheloroppgaven. Vi fokuserer på pasienter med KOLS og deres behov for trygghet og hvordan sykepleiere kan bidra til å styrke denne tryggheten gjennom sin pedagogiske funksjon. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | KOLS | no_NO |
dc.subject | sykepleiere | no_NO |
dc.subject | pedagogikk | no_NO |
dc.subject | pedagogisk funksjon | no_NO |
dc.subject | samarbeid | no_NO |
dc.subject | hjemmesykepleien | no_NO |
dc.subject | veiledning | no_NO |
dc.subject | samhandlingsreformen | no_NO |
dc.title | Rett veiledning, på rett måte, til rett tid | no_NO |
dc.title.alternative | Right guidance, the right way, at the right time | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 36 s. | no_NO |