dc.contributor.author | Amundsen, Gro-Elin | |
dc.contributor.author | Nybakk, Anne-Karin | |
dc.date.accessioned | 2012-07-05T08:01:58Z | |
dc.date.available | 2012-07-05T08:01:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133186 | |
dc.description | Bachelor i sykepleie, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Problemstilling: Å jobbe for å forebygge nosokomiale infeksjoner er et veldig aktuelt tema i dagens helsevesen, og vi har derfor valgt problemstillingen;
Hvordan kan sykepleiere forebygge nosokomiale infeksjoner? Avgrensning: Årsakene til nosokomiale infeksjoner på sykehus er mange og sammensatte, men vi har valgt å avgrense til dårlig håndhygiene og bruk av ringer, klokker og smykker hos helsepersonell. Vi kommer ikke til å nevne noen spesielle infeksjontyper, da vi ønsker å rette fokus mot generell forebygging av nosokomiale infeksjoner. Vi vil se på konsekvensene både fra de ansattes og pasientenes ståsted, som unødvendige påkjenninger og økonomiske belastninger. Hovedfokuset vil ligge på sykepleierens ansvar, men vi vil også dra inn annet helsepersonell ettersom vi mener alle bør engasjere seg i å forebygge infeksjoner. Som sykepleieteoretiker har vi valgt å støtte oss til Florence Nightingale og hennes syn på kvalitet i sykepleien. I tillegg støtter vi oss også til Ignaz Semmelweiss sin studie om hvordan god håndhygiene bedrer infeksjonsfaren. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | somatiske sykehus | no_NO |
dc.subject | smitte | no_NO |
dc.subject | forebygging | no_NO |
dc.subject | håndhygiene | no_NO |
dc.subject | hygiene | no_NO |
dc.subject | smittevern | no_NO |
dc.subject | nosokomiale infeksjoner | no_NO |
dc.subject | infeksjonsforebygging | no_NO |
dc.subject | infeksjonsfare | no_NO |
dc.subject | infeksjoner | no_NO |
dc.title | Hvor rene er dine hender? | no_NO |
dc.title.alternative | How clean are your hands? | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 34 s. | no_NO |