Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDanielsen, Trine
dc.contributor.authorTamnes, Ingrid
dc.date.accessioned2013-04-30T09:01:24Z
dc.date.available2013-04-30T09:01:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133236
dc.descriptionBacheloroppgave i sykepleie, 2013no_NO
dc.description.abstractInnledning: I følge Demensplan 2015 er det rundt 66 000 mennesker med demens i Norge i dag og forekomsten er stigende. Dette kommer som en følge av høyere levealder og økende antall eldre i befolkningen. Dersom tendensen fortsetter vil det i år 2040 være om lag en fordobling av antall personer med demens, og dette vil omtrent tilsvare 135 000 (Helse- og Omsorgsdepartementet, 2007). Utfordrende atferd har høy forekomst blant personer med demenslidelser, og da spesielt personer med frontallappsdemens. Resultatene og prosenttallene fra ulike studier om dette spriker på grunn av ulike definisjoner av hva utfordrende atferd er, og vi opererer dermed ikke med et bestemt tall i forhold til forekomsten. Studier har vist at utfordrende atferd er assosiert med høyt stressnivå og utbrenthet blant helsepersonell. Dette kan videre føre til at helsepersonell distanserer seg til denne pasientgruppen og kvaliteten på omsorgen som utøves synker (Egan et al., 2007). Problemstilling: Ut i fra temaet om demens og utfordrende atferd, har vi kommet fram til følgende problemstilling: Hvordan kan sykepleieren forebygge utfordrende atferd hos personer med demens?no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectdemensno_NO
dc.subjectdemenssykdommerno_NO
dc.subjectfrontallappdemensno_NO
dc.subjectutfordrende atferdno_NO
dc.subjectforebyggingno_NO
dc.subjectsykepleiereno_NO
dc.title”Se mine behov og forstå hvem jeg har”no_NO
dc.title.alternative”See my needs and understand who I am”no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808no_NO
dc.source.pagenumber44 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel