dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg utfordrende atferd hos personer med demens, og hvordan sykepleiere kan forebygge denne typen atferd gjennom kunnskap, kommunikasjonsmetoder og tillitt. Problemstillingen lyder:
Hvordan kan sykepleiere forebygge utfordrende atferd hos personer med demens i en skjermet enhet?
Oppgaven bygger på en litteraturstudie som metode, der fagartikler, forskning, selvvalgt litteratur og pensumlitteratur fremstilles og settes opp imot hverandre i en drøfting. Oppgaven legger vekt på viktigheten av kunnskap om demens, kommunikasjon og holdninger hos sykepleieren, og hvordan denne kunnskapen hjelper sykepleieren til å forstå den demente som individ. Oppgaven konkluderer med at gjennom å ha kunnskap og skape et menneske til menneske forhold gjennom kommunikasjonsmetoder som verbal og nonverbal kommunikasjon, berøring, reminisens, validering og realitetsorientering, vil man som sykepleier kunne klare å forebygge utfordrende atferd hos personer med demens. | no_NO |