• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Andre publikasjoner / Other publications
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Andre publikasjoner / Other publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Marked og velferd

Østre, Stein
Learning object
Thumbnail
View/Open
Marked og velferd Stein Østre.pdf (641.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133387
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Andre publikasjoner / Other publications [68]
Abstract
Intensjon og innhold

Hensikten er å forklare hvorledes et marked fungerer i et samspill mellom tilbud og

efterspørsel. Utgangspunktet er altså ”hva en ikke-økonom trenger å vite om markeder” og ikke hva som det er vanlig å behandle i innføringsbøker i mikroøkonomisk teori.

Det grunnleggende politiske utgangspunkt for fremstillingen er at markeder med fri

prisdannelse kan være et svært nyttig hjelpemiddel i et demokratisk samfunn for å

tilpasse produksjonen av varer og tjenester til befolkningens behov og for å bidra til

at de tilgjengelige produksjonsressurser for utnyttet på en hensiktsmessig måte.

Markeder med fri prisdannelse har klare fordeler og klare ulemper.

Vurdering av markeder med fri prisdannelse må skje i forhold til markeder uten fri

prisdannelse, dvs med administrerte priser (priser fastlagt av myndighetene). Det

derfor viktige å se kort på alternativet til det man kan kalle et markedsøkonomisk

samfunn, nemlig et planøkonomisk samfunn. Det er årsaken til jeg avslutningsvis behandler økonomiske system.

Kap 1 dreier seg om økonomi som vitenskap, herunder økonomiske analyser og deres forutsetninger, samt elementer av grunnleggende vitneskapelig tenkning.

Kap 2 og 3 behandler henholdsvis teori for efterspørselssiden (konsumentteori) og

teori for produksjonssiden (produksjons- og kostnadsteori). Disse kapitler er forenklinger i forhold til vanlige lærebøker i mikroøkonomisk teori.

Kap 4 behandler markedsteori. I vanlige mikroøkonomiske lærebøker behandles

vanligvis primært to modeller ”frikonkurransemodellen” og ”monopolmodellen”, samt at

oligopol behandles, mens monopolistisk konkurranse får en stemoderlig behandling.

Frikonkurransemodellen forutsetter homogene goder, som det knapt finnes eksempler på i moderne samfunn. Monopolmodellen forutsetter at det ikke finnes nære substitutter og at det ikke finnes offentlig kontroll.3 Oligopolteorien er vanligvis redusert til å gjelde duopoler av analytiske årsaker. Tilpasningen hos oligopol og duopol, men sprenger rammen for en innføringsbok av denne type.

Jeg har valgt i kap 4 fortrinnsvis å rette søkelyset mot det som omtales som

monopolistisk konkurranse, som gjelder konkurranse mellom firma som selger goder som er nære substitutter (såkalte differensierte produkter). Nesten alle goder som omsettes på et marked i vestlige samfunn har nære substitutter (dvs er differensierte på en eller annen

måte). Poenget ved differensierte produkter er ikke at det foreligger objektive forskjeller, men at forbrukerne kan være opptatt av at sko og klær har det riktige varemerke. Kap 5 gjelder alternativet til et samfunn med markeder med fri prisdannelse for hovedtyngden av godene. Slike samfunn, som man finner særlig i den vestlige verden omtales her som markedsøkonomier som sees i kontrast til planøkonomier.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit