Evaluering av KS’ ledelsesutviklingsprogrammer : oversikt over resultater fra deltakerundersøkelsen
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133468Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Høgskolen i Hedmark har på oppdrag fra KS (Kommunesektorens
interesse- og arbeidsgiverorganisasjon) evaluert deres lederutviklingsprogrammer.
Evalueringen er gjennomført som tre delundersøkelser.
Dette notatet gir en oversikt over resultatene fra en av delundersøkelsene,
en kvantitativ spørreundersøkelse rettet mot deltakere på lederutviklingsprogrammene.
Evalueringsoppdraget dokumenteres samlet i en felles rapport
fra Høgskolen i Hedmarks rapportserie. Denne presentasjonen er et
arbeidsnotat underveis i arbeidet med evalueringen.
Undersøkelsen baserer seg på 108 respondenter og en samlet svarprosent
på 41 prosent. Resultatene kan ikke generaliseres i statistisk forstand, men
de bygger på et bredt utvalg av deltakere og resultatene kan vektlegges.
Formålet med deltakerevalueringen er å få fram deltakernes synspunkter
på ledelsesutviklingsprogrammene. Sentrale tema er hvordan deltakerne
vurderer programmet med hensyn til innhold, læring og utbytte. Hvilken
betydning har programmene hatt for deltakerne og for deres kommuner, og
hvordan vurderer deltakerne framtidig behov for ledelsesutvikling?
Noen hovedpunkter fra resultatene: Deltakerne gir uttrykk for en positiv vurdering
av programmens innhold og gjennomføring. 86 prosent er fornøyd
med det faglige innholdet og 80 prosent vil anbefale programmet til andre.
Innholdsmessig er ledelse ofte koblet til administrativt lederskapssamarbeid
på tvers samt utvikling av medarbeidere. Deltakerne gir uttrykk for
at programmene har hatt stor betydning for deres utvikling som leder og
deres kompetanseutvikling. Det rapporteres generelt om lavere organisatorisk
enn individuell betydning av programmene, men 33 prosent mener programmet
har hatt betydning for endringer i deres organisasjon, og flertallet
oppgir å ha praktisert noe av det de har lært. Samspillet mellom politikk og
administrasjon peker seg ut som et område som oppleves som viktig for
framtidig lederutvikling i kommunene. English: The participant survey is one of three investigations accomplished
by Hedmark College during the spring 2008. The overall evaluation is
presented in an own report. This is a quantitative survey, the response rate
is 41 percent, 108 participants have answered the questionnaire. The purpose
of the survey is to disclose the views of participants on the leadership
development programmes, their experience, perceived benefit and results
and effects in a broader context.
Some results form the survey:
The participants are satisfied with the programmes in leadership development.
86 percent are satisfied with the professional content of the programmes,
80 percent will recommend the programmes to others, and the
majority experienced a good balance between theory and practice. The
interplay between managers across departments in the individual municipality
is essential in the contents of the leadership development programmes.
The programmes of leadership development have provided beneficial results
to develop skills in leadership of individual participants. The programs
have fewer impacts on the municipality, but 33 percent reported that the
programmes have meant changes in their organization, and a majority of
respondents reported to have practiced something they learned in the programmes.
The participants say the interplay between political and administrative
leadership is the most important area of leadership development in
the future.
Serie
Notat09/2008