Show simple item record

dc.contributor.authorHafting, Tore
dc.date.accessioned2008-08-12T10:31:33Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn82-7671-531-1
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133494
dc.description.abstractEnglish:Dialogue has a central role in pragmatic action research, and is used for ensuring em-ployee participation in enterprise development. The paper deals with a pilot-project on work-related health in a single company. The conditions for conducting dialogues were poorly developed in the enterprise and project team. The purpose is to describe and discuss these conditions in the initial phases of the project. Action researchers have to disclose absent conditions of dialogue and have them changed by an on-going debate in the enterprise. The project was a failure in building up arenas of dialogue as a start conference and development organisation. The scheduled start conference with a group of enterprises in the town was not carried out. The project was conceived in the mind of the executive and not anchored among workers. Learning from failures is essential for improving strategies of action research when the conditions of dialogue are poorly developed.en
dc.description.abstractNorsk: Dialog har en sentral rolle i pragmatisk aksjonsforskning, og brukes for å sikre de an-sattes medvirkning i bedriftsutvikling. Notatet behandler et forprosjekt om arbeidsrela-tert helse i en bedrift. Betingelsene for å gjennomføre dialog var lite utviklet i bedrif-ten og prosjektgruppen. Formålet er å beskrive og diskutere disse betingelsene i de første fasene av prosjektet. Aksjonsforskeren må avdekke fraværende betingelser for dialog og få dem forandret ved en kontinuerlig offentlig debatt i bedriften. Prosjektet var mislykket i forhold til å bygge opp arenaer for dialog som en startkonferanse og utviklingsorganisasjon. Den planlagte startkonferansen med en gruppe bedrifter i byen ble ikke satt ut i live. Prosjektet ble tenkt ut i hodet på administrerende direktør og var ikke forankret blant arbeiderne. Læring av feil er vesentlig for å forbedre strategiene i aksjonsforskning når betingelsene for dialog er lite utviklet.
dc.format.extent212613 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoengen
dc.relation.ispartofseriesNotaten
dc.relation.ispartofseries01/2006en
dc.subjectaksjonsforskningen
dc.subjectbedriftsutviklingen
dc.subjectverdiskapingen
dc.subjectaction researchen
dc.subjectenterprise developmenten
dc.titleThe researcher and the enterprise : dialogue and the potential of innovationen
dc.title.alternativeForskeren og bedriften : dialog og potensialet for innovasjonen
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record