Lutvann-undersøkelsen En case-studie om uteskolens didaktikk
Abstract
Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og
praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen
ble innført i 1995 som et viktig element i skolens undervisning. En dag i uken gjennom
hele skoleåret bruker elever og lærere den fysiske og sosiale virkelighet som
læringsmiljø for å supplere og berike den undervisning som foregår inne på skolen.
I studien tar vi utgangspunkt i den allmenne didaktikken og vi vil belyse uteskolens
hvorfor (begrunnelser og formål), hva (innhold), hvordan (metoder, tilrettelegging og
organisering) og hvor (læringsmiljø).
Uteskole er en arbeidsform som har fått stor utbredelse i norsk skole de senere år, men
vi har lite forskningsbasert kunnskap om uteskole og hvilken praksis som har etablert
seg i skolen. Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å gi et slikt bidrag. Denne rapporten
gir en samlet presentasjon av Lutvann-undersøkelsens bakgrunn, mål, problemstillinger,
metode og teorigrunnlag. English: The main purpose of the Lutvann-survey is to throw some light on the
pedagogical theory and practice which has been developed at Lutvann School in
outdoor education. Lutvann School, a primary school in Oslo, introduced outdoor
education as a working method in 1995 as an important element in the teaching. One
day a week throughout the school year the pupils and teachers use the local
environment and local society as a teaching resource to complement and enrich the
teaching going on indoors - in the classroom.
We take the general didactic as a starting point of the survey, and will throw light on
the all-important didactical questions of why (reasons and purpose), what (content),
how (methodes and organisation) and where (learning environment) concerning
outdoor education.
Outdoor education is a working method which has been widely spread in the
Norwegian primary school the last years, but we have little research based knowledge
about outdoor education and what kind of practice that have been established in
school. The Lutvann-survey aims to make a contribution to this. This report gives a
complete presentation of the background of the survey and its goals, problems for
discussion, methods and its theory basis.