Didaktisk funksjonsperspektiv i nettbaserte læringsmiljøer
Abstract
Rapporten tar utgangspunkt i et behov som oppleves i høyere utdanning
når vi i stigende grad skal utvikle bruken av IKT og nettbaserte medier. Da etterlyses ofte
didaktisk fundament og forankring. Utfordringene er store når teknologi, medier og
muligheter skal utnyttes. Det oppstår da behov for håndfaste metoder og redskaper for
lærere og studenter, som hjelper dem med å sette læringen og undervisningen i sentrum.
Rapporten tar teoretisk utgangspunkt i tekster fra 70-tallet, og deres bruk av
funksjonsbegrepet knyttet til anvendelse av medier og læremidler i undervisningen.
Denne tenkningen blir videreutviklet og satt inn i en mer aktuell sammenheng. Resultatet
blir en beskrivelse av det som her kalles det didaktiske funksjonsperspektivet. Dette
presenteres som en måte å se og beskrive læring og undervisning på som kan være
anvendelig til å analysere, planlegge og utforme didaktisk praksis. Spesielt når
utfordringene og mulighetene blir (for) mange. Både perspektivet og de mer konkrete
redskapene som utvikles, tas også i bruk i et lite utprøvingsprosjekt knyttet til
lærerutdanningen ved Høgskolen i Hedmark. Konklusjonene knytter sammen
teoriarbeidet og denne utprøvingen, og gir noen forslag til hvordan perspektivet kan
anvendes i praksis. English: The report is based on a need that has been noted in higher education when
developing the pedagogical use of ICT and new media. In such situations a peda-gogical
fundament is often required. There are major challenges when a variety of media,
technology and possibilities are to be used. There seems to arise a need for methods and
tools for students and teachers which help them to put learning and teaching in the
centre. The report has a theoretical starting point in some texts from the seventies and
the use of the term functions in relation to the use of media in education. These thoughts
are further developed and taken over to a more updated context. The result is a
description of what here is called the function approach to learning and teaching. This
is presented as a way of looking at and describing learning and teaching, a way which can
be useful for analyzing, planning and designing it. This is especially so when the
possibilities and the tools are confusingly many. The approach and the more concrete
tools developed are also used in a small experiment connected to Hedmark University
College, Faculty of Education. The conclusions connect the theory with this experiment,
and it presents some proposals on how the approach can be used in practice.