Trosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen i skolen
Abstract
Notatet Trosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen
i skolen består av tre ulike arbeider:
Den første artikkelen, "Fra kristen trosopplæring til pluralistisk religionsundervisning.
Den religionspedagogiske utviklingen i norsk skole", er en historisk gjennomgang av den
religionspedagogiske utviklingen fra obligatorisk skole ble innført i Norge i 1739, og
frem til i dag. Hovedvekten ligger på de religionspedagogiske føringene som er lagt ned i
læreplanene N-39, M-74, M-87 og L-97.
I den andre artikkelen, "Trosfortellinger er virkelighetskonstruksjon. Kritiske merk-nader
til Breidlid/Nicolaisens fortellingsdidaktikk", argumenteres det for at tros-fortellinger
konstituerer virkeligheten for de troende, og at det derfor er nødvendig at det tas hensyn
til dette i skolens religionsundervisning.
Den tredje artikkelen, "Muslimer og KRL- hva er problemet?", handler om det problematiske
møtet mellom den muslimske minoriteten, representert ved Islamsk råd, og
skolens obligatoriske KRL-fag. English: Cathecesis and pluralism. Three essays on religious education is divided into
three different parts:
The first essay, "From Christian cathecesis to pluralistic religious education. The
development of religious education in the Norwegian school system", reviews the history
of religious educational development in Norway from 1739 until today, with emphasis
on the religious pedagogical thinking.
The second essay, "Religious stories and construction of reality. Critical remarks on the
pedagogical thinking of Breidlid/Nicolaisen", argues that religious stories constitute the
reality for the religious believers, and that it is necessary to be awere of this in the
religious education in school.
The third essay, "Muslims and the KRL- what`s the Problem?", discusses the difficult
encounter between the Muslim minority, represented by The Islamic Counsil of Norway,
and the KRL.