• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen i skolen

Hovdelien, Olav
Working paper
Thumbnail
Åpne
not04_2003.pdf (97.78Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133562
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555) [90]
Sammendrag
Notatet Trosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen

i skolen består av tre ulike arbeider:

Den første artikkelen, "Fra kristen trosopplæring til pluralistisk religionsundervisning.

Den religionspedagogiske utviklingen i norsk skole", er en historisk gjennomgang av den

religionspedagogiske utviklingen fra obligatorisk skole ble innført i Norge i 1739, og

frem til i dag. Hovedvekten ligger på de religionspedagogiske føringene som er lagt ned i

læreplanene N-39, M-74, M-87 og L-97.

I den andre artikkelen, "Trosfortellinger er virkelighetskonstruksjon. Kritiske merk-nader

til Breidlid/Nicolaisens fortellingsdidaktikk", argumenteres det for at tros-fortellinger

konstituerer virkeligheten for de troende, og at det derfor er nødvendig at det tas hensyn

til dette i skolens religionsundervisning.

Den tredje artikkelen, "Muslimer og KRL- hva er problemet?", handler om det problematiske

møtet mellom den muslimske minoriteten, representert ved Islamsk råd, og

skolens obligatoriske KRL-fag.
 
English: Cathecesis and pluralism. Three essays on religious education is divided into

three different parts:

The first essay, "From Christian cathecesis to pluralistic religious education. The

development of religious education in the Norwegian school system", reviews the history

of religious educational development in Norway from 1739 until today, with emphasis

on the religious pedagogical thinking.

The second essay, "Religious stories and construction of reality. Critical remarks on the

pedagogical thinking of Breidlid/Nicolaisen", argues that religious stories constitute the

reality for the religious believers, and that it is necessary to be awere of this in the

religious education in school.

The third essay, "Muslims and the KRL- what`s the Problem?", discusses the difficult

encounter between the Muslim minority, represented by The Islamic Counsil of Norway,

and the KRL.
 
Serie
Notat;04/2003

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit