Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovdelien, Olav
dc.date.accessioned2012-06-08T08:37:26Z
dc.date.available2012-06-08T08:37:26Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7671-301-7
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133562
dc.description.abstractNotatet Trosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen i skolen består av tre ulike arbeider: Den første artikkelen, "Fra kristen trosopplæring til pluralistisk religionsundervisning. Den religionspedagogiske utviklingen i norsk skole", er en historisk gjennomgang av den religionspedagogiske utviklingen fra obligatorisk skole ble innført i Norge i 1739, og frem til i dag. Hovedvekten ligger på de religionspedagogiske føringene som er lagt ned i læreplanene N-39, M-74, M-87 og L-97. I den andre artikkelen, "Trosfortellinger er virkelighetskonstruksjon. Kritiske merk-nader til Breidlid/Nicolaisens fortellingsdidaktikk", argumenteres det for at tros-fortellinger konstituerer virkeligheten for de troende, og at det derfor er nødvendig at det tas hensyn til dette i skolens religionsundervisning. Den tredje artikkelen, "Muslimer og KRL- hva er problemet?", handler om det problematiske møtet mellom den muslimske minoriteten, representert ved Islamsk råd, og skolens obligatoriske KRL-fag.no_NO
dc.description.abstractEnglish: Cathecesis and pluralism. Three essays on religious education is divided into three different parts: The first essay, "From Christian cathecesis to pluralistic religious education. The development of religious education in the Norwegian school system", reviews the history of religious educational development in Norway from 1739 until today, with emphasis on the religious pedagogical thinking. The second essay, "Religious stories and construction of reality. Critical remarks on the pedagogical thinking of Breidlid/Nicolaisen", argues that religious stories constitute the reality for the religious believers, and that it is necessary to be awere of this in the religious education in school. The third essay, "Muslims and the KRL- what`s the Problem?", discusses the difficult encounter between the Muslim minority, represented by The Islamic Counsil of Norway, and the KRL.
dc.relation.ispartofseriesNotat;04/2003
dc.subjectreligionsundervisningno_NO
dc.subjectkristendoms-, religions- og livssynskunnskapno_NO
dc.subjectKRLno_NO
dc.subjectpluralismeno_NO
dc.subjecttrosopplæringno_NO
dc.subjectfortellingsdidaktikkno_NO
dc.titleTrosopplæring og pluralisme. Tre artikler om religionsundervisningen i skolenno_NO
dc.title.alternativeCathecesis and pluralism. Three essays on religious educationno_NO
dc.typeWorking paperno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel