dc.contributor.author | Zachrisen, Berit | |
dc.date.accessioned | 2012-06-25T12:22:30Z | |
dc.date.available | 2012-06-25T12:22:30Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-177-4 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133566 | |
dc.description.abstract | Norsk: Rapporten presenterer resultatene av en vurdering av studienettet ClassFronter.
Vurderingen ble gjennomført ved lærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark i 2001.
Målet var å få fram erfaringer og betraktninger angående bruken av ClassFronter i en
pedagogisk sammenheng. Informanter var lærere og studenter ved lærerutdanningen i
Elverum og Hamar. Det har vært brukt spørreskjema overfor lærergruppen og
gruppeintervju overfor studentene.
Resultatene viser en i all hovedsak positiv holdning til studienettet i begge
informantgruppene. I begge gruppene er det imidlertid et stort flertall som ønsker seg
en mer brukertilpasset opplæring på ClassFronter. Mange av lærerne tar i tillegg til
orde for mer faglig debatt rundt bruken av ClassFronter i undervisningen. Et stort
flertall av studentene synes at lærerne burde tatt ClassFronter mer i bruk i
undervisningen. Studienettet kan, slik de ser det, være et nyttig verktøy både til å
administrere studiet og til å formidle fagstoff. Lærerne på sin side rapporterer om
knapphet på tid. Mange trenger mer tid både til å gjøre seg kjent med ClassFronter
som et dataverktøy og dets pedagogiske muligheter. De påpeker også at det tar tid å
bearbeide og legge ut fagstoff og informasjon til studentene på ClassFronter | no_NO |
dc.description.abstract | English: The report presents the results of an evaluation of ClassFronter. The evaluation was
carried out at Hedmark College, Faculty of Teacher Education in 2001. The purpose of
the study was to look at how ClassFronter was used as a pedagogical tool, and
people’s reflections and ideas on its use. The informers were teachers and students at
the Faculty of Teacher Education in Elverum and Hamar. Questionnaires were used
for the teachers and group interviews for the students.
On the whole the results show a positive attitude towards ClassFronter in both groups
of informants. But in both groups a large majority want the training to be more adapted
to the users. Many of the teachers also want more professional debate about the
pedagogical use of ClassFronter. A large majority of the students think that
ClassFronter should be more used in the studies. ClassFronter can be a useful tool both
for administrative purposes and in studying the subjects themselves. The teachers, on
the other hand, complain of lack of time to get to know ClassFronter both technically
and pedagogically. They also call attention to the fact that it takes time to prepare and
present teaching material and other information to the students on ClassFronter. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Notat;5/2001 | |
dc.subject | IKT | no_NO |
dc.subject | ClassFronter | no_NO |
dc.title | Vurdering av ClassFronter | no_NO |
dc.title.alternative | Evaluation of ClassFronter | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Computer technology: 551 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 81, xxi | no_NO |