• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke faktorer har betydning for implementering og spredning av CLIL? Analyse av CLIL i videregående skole 2009–2010: Del 2

Paulsen, Jan Merok
Research report
Thumbnail
View/Open
opprapp03_2010.pdf (598.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133661
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571) [83]
Abstract
Norsk: Denne utredningens formål er å analysere individuelle og organisatorisk faktorer som er kritiske for initiering, implementering

og utvikling av CLIL i norsk videregående skole. Hvilke faktorer gir forklaring på at lærere implementerer

og opprettholder CLIL? Hvilke organisatoriske og ledelsesmessige faktorer fremstår som viktige? Utredningen er delt

i to rapporter. Mens rapport 1 legger vekt på didaktiske faktorer sett fra lærernes perspektiv, drøfter denne rapporten

organisatoriske faktorer som påvirker initiering og spredning av CLIL. Utredningen er basert på data samlet

inn ved syv skoler som deltar i prosjektet skoleåret 2009-2010 med tillegg av sekundærdata og publiserte empiriske

studier

Dataanalysen bekrefter for det første at oppstart og implementering av CLIL er et individuelt prosjekt, der lærernes

motivasjon, egen forventning og kompetanse fremstår som første ordens faktorer for implementering. Disse psykologiske

faktorene er i teorien selvforsterkende, ved at erfarte positive resultater øker motivasjonsbasen og bidrar

til videre utprøving og investering i metodene. Dataanalysen viser for det andre at flere av skolene er involvert i

stabile og tette internasjonale nettverk. Nettverket som er formet rundt Fremmedspråksenteret står i en særstilling,

på grunn av dets forskningsbasert kompetanse, at senteret tilbyr ressurser og akkumulerer kunnskap om CLIL.

Fremmedspråksenteret spiller i dag en viktig rolle som sentral node i nettverket. Skolens ledelse har for det tredje,

påvirkning overfor lærernes motivasjon, ved å signalisere forventninger om økt internasjonalisering og ved å legge

forholdene til rette for bilingval undervisning. Ett av de områdene der ledelsen har signifikant effekt, er fjerning av

strukturelle barrierer. Ved å etablere egne internasjonale klasser, vil de fleste av de flaskehalsene som er rapportert i

denne studien fjernes. Et signifikant ledelsesbidrag vil videre være å videreutvikle skolens satsinger mot en helhetlig

internasjonal strategi. Bilingvale tilbud kan i det perspektivet gjøre skolens tilbud attraktiv i forhold til søkergrupper

som er særskilt interessert i språk. Det ligger avslutningsvis et potensial for CLIL ved å knytte aktive skoler tettere

sammen og å systematisere verktøyer for implementering med basis i den kunnskapen som alt er etablert ved

skolene.
 
English: The purpose of the reported study was to analyze individual and organizational factors that emerge as critical for

initiation, implementation and further development of CLIL practices in Norwegian upper secondary education. What

are explanatory factors of implementation and sustainability of teachers’ CLIL practices? And what kind of leadership

variables and organizational conditions emerge as critical? The analysis has resulted in two separate papers. Whereas

the first paper discussed didactical factors seen from the individual teacher’s perspective, this specific paper

analyzes and discusses organizational factors, in which individual choices are situated. The project is based on data

collected at seven schools participating in 2009-2010, accompanied by secondary data and review of empirical

studies of bilingual education in Norwegian upper secondary education.

The data analysis confirms, firstly, that initiation and implementation of CLIL is an individual project, where the

individual teacher’s motivation, belief in efficacy and perceived competence emerge as first-order factors for implementation.

These psychological factors are in theory self-reinforcing, because positive experiences increases

the motivation base and contributes to further experimentation and expands the application of CLIL. Second, the

analysis shows that several of the schools in the sample are involved in stable and dense international networks. The

network formed by the National Centre emerges as important, due to its research basis and availability of human

and financial resources. Moreover, the National Centre plays an important role as the central node of this network.

Third, the analysis shows that school leadership may increase the motivational basis of the teachers by signaling the

demand for more international activities, and most notably, by providing sufficient conditions for bilingual teaching.

One area, where school management may have a significant impact on bilingual teaching, is through the elimination

of structural barriers. By establishing earmarked international classes, most of the structural limitations will be removed.

Another significant leadership contribution will be the further development towards a holistic international school

strategy, which might raise the attractiveness among important stakeholder groups. Finally, the analysis exposes

a potential space for improvements in the level of CLIL implementation through coupling the active CLIL schools

tighter to each other and thereby transferring knowledge among them in terms of systematization of practical tools

for implementation.
 
Series
Oppdragsrapport;03/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit