dc.contributor.author | Thoresen, Victoria W. | |
dc.date.accessioned | 2012-05-10T08:02:13Z | |
dc.date.available | 2012-05-10T08:02:13Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-344-0 | |
dc.identifier.issn | 1501-8571 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133667 | |
dc.description.abstract | Fra 20-23 april 2002 ble det holdt en internasjonal konferanse ved
Høgskolen i Hedmark der deltakere fra 14 land fokuserte på individets rolle i det
moderne samfunn, hvilke rettigheter og ansvar de har, og hvordan de kan motiveres til
å være aktive, engasjerte borgere—spesielt i forhold til deres rolle som forbruker.
Konferansen er en del av en tre-årig internasjonalt Comenius 2.1 prosjekt om
”Consumer education and teacher training: developing consumer citizenship” som
ledes av Høgskolen i Hedmark ved prosjekt koordinator, Victoria W. Thoresen.
Prosjektets mål er å finne en brukbar definisjon av ”consumer citizenship”, kartlegge i
hvilke grad demokratiopplæring tar for seg forbruker relaterte problemstillinger, og
utarbeide undervisings materialet for lærerutdanning innenfor feltet. I tillegg har
prosjektet intensjonen om å lage en prototype av en rammeplan for ”Consumer
citizenship education”. Landene som deltar i det prosjektet og som bidro aktivt på
konferansen er: Norge, Sverige, Island, Portugal, Litauen, Estland, England.
Konferansen fokuserte på forutsetninger for å oppnå visjonen om mer rettferdig
fordeling av ressurser og bedre beskyttelse av forbrukeren. Mange av disse
forutsetninger var tett knyttet til utviklingen av ferdigheter som: å få adgang til og
kunne bearbeide relevante informasjon, å kunne vurdere konsekvensene for andre av
beslutninger man selv tar som forbruker, og å vite hvordan å igangsette endringer i
samfunnet. I diskusjonene og presentasjonene på konferansen, ble læreplanene fra de
enkelte land analyserte for å se hvor mye av dette er allerede med og hvor mye må
føres til. Forskjellene mellom landene var stort. Utveksling av erfaringer med
utviklingen av læreplan i forhold til disse tema var en viktig del av konferansen. | no_NO |
dc.description.abstract | English: The first international meeting of the participants in the three year
Comenius 2.1 project: “Consumer education and teacher training: developing
consumer citizenship” was held in Hamar, Norway on April 20-23,2002. The project
is sponsored by the European Commission’s Socrates scheme and has as its main
objective to further cooperation between European countries in the field of consumer
education in the context of citizenship development on the level of compulsory initial
teacher training as well as graduate teacher training. The project involves institutions
from the United Kingdom, Portugal, Lithuania, Estonia, Iceland, Sweden and Norway,
and is coordinated by the University College of Hedmark, Norway.
The conference on Developing Consumer Citizenship focused upon:
- comparing educational systems and curricula in the different
countries participating in the project;
- analyzing the degree of consumer education in these countries;
- analyzing the extent of citizenship training in the participating
countries;
- assessing how citizenship training and consumer education
interrelate;
- defining consumer citizenship in a way which strengthens awareness
of individual and collective responsibilities to society and the
environment;
- considering what the content and methodology of consumer
citizenship education should be. | |
dc.relation.ispartofseries | Oppdragsrapport;04/2002 | |
dc.subject | forbrukerlære | no_NO |
dc.subject | demokratiopplæring | no_NO |
dc.subject | bærekraftig utvikling | no_NO |
dc.subject | bærekraftig forbruk | no_NO |
dc.title | Developing Consumer Citizenship | no_NO |
dc.title.alternative | Conference report Hamar, 20-23 April 2002 and Project progress report | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 129 | no_NO |