Elever fra språklige minoriteter i grunn- og videregående skole : en studie av ressurssituasjonen i norsk-som-andrespråkundervisningen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133681Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Denne studien omfatter elever fra språklige minoriteter i grunn- og
videregående skole og er rettet mot å forstå ressurssituasjonen i norsk-somandrespråkundervisningen
(Noa). Studien er gjennomført som et tidsavgrenset prosjekt
for Utdanningsdirektoratet og basert på kvantitative data fra tre kilder: (1) offentlig
tilgjengelige data i GrunnSkolens Informasjonssystem for 2004-2005 (GSI ’04), (2)
data om videregående skole oversendt fra direktoratet og (3) data innhentet spesielt for
formålet av Norsk Gallup i april 2005. Norsk Gallups materiale omfatter et stratifisert
utvalg på i alt 200 grunnskoler. Data i GSI ’04 og for videregående skole omfatter hele
populasjonen av skoler og elever.
Studien viser at norsk-som-andrespråkundervisningen omfatter et avtakende antall
elever gjennom skoleforløpet fra 1. til og med 13. klasse. Dette er forenlig med hva
man i hovedsak kan forvente med utgangspunkt i faglig viten om minoritetsspråklige
elevers andrespråksutvikling. Tendensen fremstår også som forenlig med
forutsetningen om at minoritetsspråklige elever har rett til tidsavgrenset særskilt
norskopplæring, altså til de har ferdigheter i norsk som rekker til å følge den vanlige
opplæringen. English: This study focuses on minority language students in primary and
secondary education in Norway. Its main purpose is to throw some light on the use of
resources allocated to the teaching of Norwegian as a second language (NSL). The
study has been conducted as a time-limited project for the Directorate for Primary and
Secondary Education. It has been based on quantitative data from three sources: (1)
the Information System for Primary Education (GSI ’04), (2) data about secondary
education supplied by the directorate, and (3) data generated for the purpose of this
study by Norsk Gallup in April 2005. The data from Norsk Gallup comprise a
stratified sample of 200 primary schools. The data in GSI ’04 and about secondary
education comprise the total population of schools and students.
The study shows that NSL comprises a decreasing number of students from grades 1.
through 13. The data are compatible with the supposition that language minority
students will acquire an increasing mastery of Norwegian over time. The data are also
compatible with the expectation expressed in Norwegian law that these students have a
right to a time-limited NSL, i. e. until they have acquired a mastery of Norwegian that
is sufficient with regard to following ordinary instruction.
Serie
Oppdragsrapport03/2005