”Fra penn og papir til skjerm og tastatur” : utvikling av handlingskompetanse i elektronisk sykepleiedokumentasjon
Abstract
Norsk: Bachelorutdanningen i sykepleie skal kvalifisere for et yrke og
en yrkespraksis som er i stadig utvikling. I følge rammeplanen fra 2004 skal
høgskolene utdanne sykepleiere i tråd med samfunnets behov og helsepolitiske
prioriteringer. En slik prioritering er nedfelt i lov om helsepersonell fra 2001,
som pålegger sykepleiere å dokumentere planlagt og gjennomført sykepleie.
En kvalitativ god sykepleiedokumentasjon er en av forutsetningene for kvalitetssikring
av klinisk sykepleie. Utviklingen innen datateknologien har ført til
et mål om at dokumentasjonen skal foregå elektronisk (S@mspill 2007). Dette
gir sykepleierutdanninger et ansvar for å forberede og dyktiggjøre studenter og
framtidige sykepleiere, slik at de er i stand til å anvende den teknologien som er
nødvendig for å ivareta sitt dokumentasjonsansvar.
Rapporten beskriver resultatet av et prosjekt som ble gjennomført blant studenter
i 4. semester ved avdeling for Helse og Idrett, Høgskolen i Hedmark i 2005.
Prosjektet inngikk i et undervisningsopplegg knyttet til temaet dokumentasjon
og kommunikasjon, og ble gjennomført blant alle studentene i kull 115 fordelt
på to puljer.
Hensikten med prosjektet var å undersøke
1. Studentenes opplevelse av integrering og bruk av beslutningsstøttesystemet
Sanum BSS som hjelpemiddel i pleieplanarbeid.
2. Studentenes vurdering av undervisningsopplegget i dokumentasjon og kommunikasjon. Studentene ble bedt om å evaluere systemet og undervisningsopplegget ved å
svare på et spørreskjema som var utarbeidet av lærerne i prosjektet. Skjemaet
ga mulighet for å utdype noen av svarene. Av en studentgruppe på 151 som var
til stede da skjemaet ble delt ut, svarte 136 på spørreskjemaet, noe som gir en
svarprosent på 90 %.
Resultatet viser at studentene i hovedsak var fornøyd med det totale undervisningsopplegget.
Under systemevalueringen kom det fram en forskjell på evaluering
av systemets brukervennlighet og systemets nytteverdi. Brukervennligheten
ble det reist kritiske bemerkninger til, mens de fleste studentene var
positive i forhold til nytterverdien for utarbeiding av pleieplaner. English: The Bachelor degree in nursing qualifies for a profession and a work
experience which constantly is in development. According to the framework
from 2004, university colleges shall educate nurses in order of the requirement
of society and health political priorities. A priority like that is founded in the
law of health staff from 2001, which demand nurses to document planned and
performed nursing. A qualitative good documentation in nursing is one of the
conditions for a safe quality in clinical nursing.
The development in computer technology has led to a goal which will require that
the documentation will be done electronic (S@mspill 2007). This development
has given the bachelor education in nursing a responsibility to prepare and give
students and future nurses compentences, so they are able to use the technology
which is necessary to attend to the responsibility in documentation.
The report describes the result from a project sustained among students in the
fourth term at the department of health and sport, Hedmark University College,
2005. The project was included in a teaching program related to the subjects
documentation and communication, and sustained among all students of the
year in class 115 divided in two groups.
The intension of the project was to investigate
1. Students experience by integrating and using the decision support system
Sanum BSS as an aid in nursing planning.
2. Students valuation according to the teaching program in documentation
and communication. The students were asked to evaluate the system and the teaching program
by answering a questionnaire prepared by the teachers in the project. The
questionnaire gave opportunity to elaborate some of the answers. In a group
of 151 students who was present when the questionnaire was divided, 136
answered the questionnaire, which gives an answering per cent at 90 %.
The result shows that the students mainly were satisfied with the teaching
program in totally. During the evaluation of the system it shows a difference
between the systems usability for the user and the systems utility value.
Usability for the user raised critical remarks, but most of the students were
positive regarding the utility value in preparing nursing planning.
Series
Rapport05/2007