• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fjernundervisning, Fronter og mappevurdering, gir det god nok studiekvalitet? : en evaluering av studietilbudet ved videreutdanning i psykisk helsearbeid

Raukleiv, Inger
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp10_2007.pdf (783.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133752
Date
2008-08-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Dette evalueringsstudiet tar sikte på å gi svar på følgende spørsmålsstillinger:

Hvilke erfaringer er gjort med bruk av fjernundervisning,

Fronter og mappevurdering ved videreutdanning i psykisk helsearbeid? Dette

er en deskriptiv, retrospektiv evaluering av de tiltak som ble satt i verk for å

realisere kvalitetsreformen. Den baserer seg på svar fra studenter og lærere på

heltidsstudiet 2003-2004 og deltidsstudiet 2004-2006. For å vurdere kvaliteten

på fjernundervisningen er Grönroos (1983) modell for brukeropplevd kvalitet

benyttet fordi den gir mulighet for en systematisk analyse av et komplisert

samspill av faktorer.

Når det gjelder fjernundervisning er studentenes dom at ”live er best”, men tilgjengelighet

til studiet teller så mye for studenter i utkantstrøk at de totalt sett

kan fire litt på kravene for å få et studietilbud. Likevel stiller studentene høye

krav både til teknisk og pedagogisk kvalitet. For lærerne er det mer krevende

å drive fjernundervisning enn klasseromsundervisning. Om skolen skal gjøre

det igjen er avhengig av hvor høyt den prioriterer å gi et studietilbud til ansatte

i distriktene. Så lenge søkningen til studiet i Elverum er god, har skolen et

valg. Hvis søkningen skulle synke, finnes det et betydelig studentpotensiale i

utkantstrøk som kan aktiveres gjennom fjernundervisning.

Fronter har ført til et høyere presisjonsnivå på tilbakemelding fra lærerne på

studieoppgaver sammenlignet med muntlig veiledning, og kommentarene kan

leses om igjen om nødvendig.

Mappevurdering er av helt avgjørende betydning for kvaliteten på studietilbudet

og studentenes tilfredshet med sin arbeidssituasjon. Det er som å sette en turbo på læringen. Det forutsetter at tilbakemelding fra lærer må komme raskt og

være konkret, konstruktiv, inspirerende og lærerik.
 
English: This evaluation aims to answer the following questions: What are

the results achieved through the use of distance education, Fronter and portfolio

assessment at the continuing education course in mental health care? This is a

descriptive, retrospective evaluation of the measures implemented in order to

realise the Quality Reform. The evaluation is based on a survey among students

and teachers on the full-time study course 2003-2004 and the part-time

study course 2004-2006. To evaluate the quality of the distance education the

Grönroos (1983) model for user experience of quality has been used because it

enables a systematic analysis of a complicated interaction of factors.

With regards to distance education the students agree that “live is best”, but easy

access to studies is so important for students living in sparsely populated areas

that on the whole they can lower their demands a little in order to get an education.

However the students demand a great deal when it comes to technical

and pedagogic quality. Teachers find distance education more challenging than

traditional classroom education. If the university college is to offer it again

depends on which priority it places on providing a study course for employees

in the districts. As long as application rates to the study courses in Elverum are

good, the school has a choice. If the application rates should drop, there are a

substantial number of potential students in the districts who can be activated

by distance education.

Fronter has meant more precise feedback from teachers regarding student work

compared to oral guidance and the comments can be read again if necessary.

Portfolio assessment is crucial to the quality of the study course as well as the students’ satisfaction concerning their work situation. It acts as a learning booster.

It requires teacher feedback to come soon and be concrete, constructive, inspiring

and informative.
 
Series
Rapport
10/2007

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit