Fjernundervisning, Fronter og mappevurdering, gir det god nok studiekvalitet? : en evaluering av studietilbudet ved videreutdanning i psykisk helsearbeid
Abstract
Norsk: Dette evalueringsstudiet tar sikte på å gi svar på følgende spørsmålsstillinger:
Hvilke erfaringer er gjort med bruk av fjernundervisning,
Fronter og mappevurdering ved videreutdanning i psykisk helsearbeid? Dette
er en deskriptiv, retrospektiv evaluering av de tiltak som ble satt i verk for å
realisere kvalitetsreformen. Den baserer seg på svar fra studenter og lærere på
heltidsstudiet 2003-2004 og deltidsstudiet 2004-2006. For å vurdere kvaliteten
på fjernundervisningen er Grönroos (1983) modell for brukeropplevd kvalitet
benyttet fordi den gir mulighet for en systematisk analyse av et komplisert
samspill av faktorer.
Når det gjelder fjernundervisning er studentenes dom at ”live er best”, men tilgjengelighet
til studiet teller så mye for studenter i utkantstrøk at de totalt sett
kan fire litt på kravene for å få et studietilbud. Likevel stiller studentene høye
krav både til teknisk og pedagogisk kvalitet. For lærerne er det mer krevende
å drive fjernundervisning enn klasseromsundervisning. Om skolen skal gjøre
det igjen er avhengig av hvor høyt den prioriterer å gi et studietilbud til ansatte
i distriktene. Så lenge søkningen til studiet i Elverum er god, har skolen et
valg. Hvis søkningen skulle synke, finnes det et betydelig studentpotensiale i
utkantstrøk som kan aktiveres gjennom fjernundervisning.
Fronter har ført til et høyere presisjonsnivå på tilbakemelding fra lærerne på
studieoppgaver sammenlignet med muntlig veiledning, og kommentarene kan
leses om igjen om nødvendig.
Mappevurdering er av helt avgjørende betydning for kvaliteten på studietilbudet
og studentenes tilfredshet med sin arbeidssituasjon. Det er som å sette en turbo på læringen. Det forutsetter at tilbakemelding fra lærer må komme raskt og
være konkret, konstruktiv, inspirerende og lærerik. English: This evaluation aims to answer the following questions: What are
the results achieved through the use of distance education, Fronter and portfolio
assessment at the continuing education course in mental health care? This is a
descriptive, retrospective evaluation of the measures implemented in order to
realise the Quality Reform. The evaluation is based on a survey among students
and teachers on the full-time study course 2003-2004 and the part-time
study course 2004-2006. To evaluate the quality of the distance education the
Grönroos (1983) model for user experience of quality has been used because it
enables a systematic analysis of a complicated interaction of factors.
With regards to distance education the students agree that “live is best”, but easy
access to studies is so important for students living in sparsely populated areas
that on the whole they can lower their demands a little in order to get an education.
However the students demand a great deal when it comes to technical
and pedagogic quality. Teachers find distance education more challenging than
traditional classroom education. If the university college is to offer it again
depends on which priority it places on providing a study course for employees
in the districts. As long as application rates to the study courses in Elverum are
good, the school has a choice. If the application rates should drop, there are a
substantial number of potential students in the districts who can be activated
by distance education.
Fronter has meant more precise feedback from teachers regarding student work
compared to oral guidance and the comments can be read again if necessary.
Portfolio assessment is crucial to the quality of the study course as well as the students’ satisfaction concerning their work situation. It acts as a learning booster.
It requires teacher feedback to come soon and be concrete, constructive, inspiring
and informative.
Series
Rapport10/2007