Helsereform : utfordringer og løsninger
Abstract
Norsk: I denne rapporten er reformen for sykehus og andre spesialisthelsetjenester
i 2002 sett i sammenheng med rekken av reformer i disse
tjenester etter sykehusloven i 1969. En har også søkt å belyse reformens
virkninger med utgangspunkt i de evalueringer som er gjennomført. Særlig belyses
konsekvenser av at helseforetakene i 2002 gikk bort fra systemer for økonomistyring
utviklet for offentlige velferdstjenester til rendyrket forretningsbasert
økonomistyring. Vi har også vurdert hvor hensiktsmessig bruk av
forretningsbaserte systemer er.
De forretnigsbaserte regnskapsprinsipper med hovedvekt på rapportering
av regnskap og liten vekt på budsjettering er ikke egnet til å ivareta økonomistyringen
i helseforetakene. De forretningsbaserte regnskapsprinsipper er
utviklet for å vise resultater i form økonomisk overskudd og avkastning på
kapital. Helseforetakene drives for å yte befolkningen best mulig helsetjenester
ut fra de ressursrammer som disponeres og befolkningens behov uavhengig
av betalingsevne. Systemer særlig utviklet for å styre økonomien knyttet til
fellesfinansierte offentlige velferdstjenester er mer egnet. En av hovedårsakene
til store og økende regnskapsmessige underskudd er de forretningsbaserte
økonomistyringsprinsippene.
I rapporten er også vurdert tiltak som kan bidra til at fokuset i reformen flyttes
fra overordnet organisering og toppstyrt utvikling og over til grunnplanet
i helseforetakene der resultatene skapes i møte mellom helsearbeiderne og
pasientene. En har særlig analysert tiltak og prosesser som kan bidra til en
vellykket utvikling i det nye sammenslåtte regionhelseforetaket Helse Sør-Øst. English: This report deals with the Norwegian Hospital Reform of 2002.
It is seen in connection with the previous hospital law of 1969. The system is
changed from the traditional democratic/bureaucratic management of 1969 to
ordinary business management practices in 2002. The business management
system is based on decentralised decisions in according to an overall public
hospital strategy. The great question is if this is an appropriate way of managing
public hospitals.
Business management systems is based on accounting and reporting and are
therefore not suited for hospitals who must be based on the ordinary procedures
of public budgeting. The basic aim of business management systems is to
evaluate profit and yield on invested capital. The public hospitals on the other
hand is undoubtedly a cornerstone of the public welfare system who aim at
supply the inhabitants with the appropriate health services independent of the
inhabitants willingness to pay. The traditional systems for economic management
and financing of public welfare services are more appropriate. The main
reason for the great and increasing deficits in the public hospital sector is solely
due to the business management system.
The report discuss an effort to transform the present top-down attitudes and
management to a system where main values are based on cooperation and
communication between the patients and the persons employed in hospitals.
Particular attention is paid to the process and efforts to improve the merger of
the public hospital enterprises “Helse Sør” and “Helse Øst”.
Series
Rapport15/2007