Handlingsorientert forskningssamarbeid. Refleksjoner fra forskningsprosjektet «Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet» (PHIL)
Beston, Gro; Borge, Lisbet; Eriksson, Bengt G.; Holte, Jan Stensland; Hummelvoll, Jan Kåre; Ottosen, Arild
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133798Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Dette er den siste og avsluttende rapporten på grunnlag av vårt fireårige forskningssamarbeid (2002-2006) mellom Høgskolen i Hedmark og kommunene Hamar og Åmot. Mål: Forskningsprosjektets hensikt er å utvikle teoretisk og praktisk kunnskap innen psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Metode: Prosjektets overordnede strategi er handlingsorientert forskningssamarbeid (cooperative inquiry). Denne strategien hviler på en humanistisk og hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Det er benyttet varierte metoder innenfor de seks ulike delprosjektene; flerfasede fokusgruppeintervjuer, konsensusgrupper, semi-strukturerte spørreskjemaer og prosessnotater. Dialogbasert undervisning er brukt som prosjektets hovedintervensjon. Prosjektets hovedtese: Handlingsorientert forskningssamarbeid i kommunalt psykisk helsearbeid fremmer faglig kompetanse hos ansatte gjennom systematisk refleksjon over praksiserfaringer og medskaping av relevant lokal kunnskap. Den lokalt utviklede kunnskap kan, når den er medreflektert av brukere, bidra til sentral kunnskap om psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Resultater: Det er publisert artikler i både vitenskapelige og i fagtidsskrifter (totalt 17). Resultatene ser ut til å understøtte prosjektets hovedtese ved at handlingsorientert forskningssamarbeid ser ut til å støtte og stimulere ansattes evne til å uttrykke sin praksiskunnskap og brukernes erfaringskunnskap. Særlig er deltagelsen i fokusgrupper høyt verdsatt av både ansatte brukere. Denne evalueringsrapporten reflekterer over ulike aspekter ved forskningsprosessen så vel som deltagernes erfaring ved å delta i denne type handlingsorientert forskningssamarbeid i den hensikt å produsere lokal relevant kunnskap. English: This is the final report from a four-year research (2002-2006)
collaboration between Hedmark University College and the municipalities of
Hamar and Åmot. Aim. The research project aimed at developing theoretical
and practical knowledge in mental health care in the local community. Method.
The overall research strategy is action research (cooperative inquiry). This
strategy rests on a humanistic and a hermeneutic-phenomenological approach.
In six sub-studies various methods have been used, e.g., multi-stage focus group
interviews, consensus groups, semi-structured questionnaires and process notes
from the research. The main mode of intervention has been dialogue based
teaching. Project thesis. Cooperative inquiry within community mental health
care promotes professional competence in the staff by means of systematic
reflections on clinical experiences and co-creating of relevant, local knowledge.
This knowledge development can, if it is co-reflected by users, contribute to
developing central knowledge in communiy mental health care. Results. Various
reports and articles in professional and scientific journals are published (in total
17). The findings seem to support the project thesis, i.e., cooperative inquiry
seems to stimulate the staffs’ ability to articulate their clinical experience – and
the users to express their experiential knowledge. Especially the participation in
focus groups is highly valued by both users and staff. This final evaluation report
reflects on various aspects of the research process as well as on the participants’
experiences of taking part in cooperative inquiry in order to produce relevant
local knowledge in mental health care.
Serie
Rapport01/2007