To år i barnehagen og to år i skolen : en oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo
Abstract
Norsk: Dette er rapport nummer fire fra evaluering av prosjekt med gratis
korttidsplass i barnehage for alle fire- og femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapporten
omhandler en undersøkelse av andrespråksutviklingen til åtte av de barna som begynte
i prosjektbarnehagene som fireåringer. De er blitt språktestet ved slutten av 2.klasse
for å undersøke hvordan de greier seg språklig i skolen. Resultatene fra undersøkelsen
er drøftet i lys av Thomas & Collier sin forskning om minoritetsspråklige elevers
skoleprestasjoner i skoler i USA. Hvordan går det med minoritetsspråklige elevers
faglige framgang i en majoritetsspråklig skole? I drøftingskapitlet tar en også for seg
prosjektet «Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig
opplæring i praksis» som Utdanningsetaten i Oslo kommune har innført fra og med
2005. Vil dette prosjektet bidra til å gi denne elev-gruppen en opplæring som er godt
tilpasset deres språklige og kulturelle forutseninger? English: This is the fourth evaluation report from the pilot-project «Short-time
kindergarten free of charge for all four- and five-year-old children in Gamle Oslo»,
following eight of the children who started in the project kindergartens as four-yearolds
through their first and second year in school. I have tested the pupils in order to
get a picture of the progress in their second-language skills at the end of second grade,
and how they manage in school. Based on the research of Thomas & Collier I have
analysed the pupils second language skills. How do pupils with a minority language
background manage in a majority speaking school situation? With the typology of
bilingual education programs of Thomas & Collier. I have also analysed the project
«Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig opplæring i
praksis»” (Adapted education in Norwegian according to a common school curriculum
- equal education in practice). The school authorities in Oslo have decided to no longer
offer the subject «Norwegian as a second language», and to give all the pupils adapted
tuition in Norwegian based on the same curriculum.
Series
Rapport05/2007