• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

To år i barnehagen og to år i skolen : en oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo

Sand, Sigrun
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp05_2005.pdf (170.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133826
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Dette er rapport nummer fire fra evaluering av prosjekt med gratis

korttidsplass i barnehage for alle fire- og femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapporten

omhandler en undersøkelse av andrespråksutviklingen til åtte av de barna som begynte

i prosjektbarnehagene som fireåringer. De er blitt språktestet ved slutten av 2.klasse

for å undersøke hvordan de greier seg språklig i skolen. Resultatene fra undersøkelsen

er drøftet i lys av Thomas & Collier sin forskning om minoritetsspråklige elevers

skoleprestasjoner i skoler i USA. Hvordan går det med minoritetsspråklige elevers

faglige framgang i en majoritetsspråklig skole? I drøftingskapitlet tar en også for seg

prosjektet «Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig

opplæring i praksis» som Utdanningsetaten i Oslo kommune har innført fra og med

2005. Vil dette prosjektet bidra til å gi denne elev-gruppen en opplæring som er godt

tilpasset deres språklige og kulturelle forutseninger?
 
English: This is the fourth evaluation report from the pilot-project «Short-time

kindergarten free of charge for all four- and five-year-old children in Gamle Oslo»,

following eight of the children who started in the project kindergartens as four-yearolds

through their first and second year in school. I have tested the pupils in order to

get a picture of the progress in their second-language skills at the end of second grade,

and how they manage in school. Based on the research of Thomas & Collier I have

analysed the pupils second language skills. How do pupils with a minority language

background manage in a majority speaking school situation? With the typology of

bilingual education programs of Thomas & Collier. I have also analysed the project

«Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig opplæring i

praksis»” (Adapted education in Norwegian according to a common school curriculum

- equal education in practice). The school authorities in Oslo have decided to no longer

offer the subject «Norwegian as a second language», and to give all the pupils adapted

tuition in Norwegian based on the same curriculum.
 
Series
Rapport
05/2007

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit