• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk filosofi : forstudie, del 2: På terskelen til det moderne

Aasen, Joar
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp17_2004.pdf (666.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133836
Date
2008-09-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Planene for lærer- og førskolelærerutdanningen i Norge krever arbeid

med pedagogisk-filosofiske problemstilinger. For grunnutdanningen av allmenn- og

førskolelærere og for praktisk-pedagogisk seminar savnes det imidlertid ei lærebok

som behandler den systematiske tenkningen om undervisning og oppdragelse på en

måte som gjør den godt tilgjengelig.

Denne rapporten er del 2 i en forstudie for læreverket. Hensikten med del 2 er å gi et

bilde av den systematiske tenkningen om oppdragelse som man finner ved terskelen til

moderniteten. Jeg fokuserer her på Comenius, Rousseau og Pestalozzi, og søker å gi et

bilde av hvordan deres oppdragelsestenkning henger sammen med den ontologi og

epistemologi, det menneske- og samfunnssyn man finner hos dem.

Læreverket vil bli skrevet med tanke på de særnorske betingelsene i barnehage og

skole. Forsøket på å finne en egnet språklig form er en del av forstudien.
 
English: The national guidelines for teacher education in Norway requires an

introduction to the philosophy of education. However, a textbook that treats this

subject at a level which makes it accessible for teacher students has long been missing.

This report constitutes part 2 of a preliminary study leading to a new textbook. The

aim in part 2 is to give an overview of important aspects of educational thought at the

threshold of modernity. By focussing on the ideas of Comenius, Rousseau and

Pestalozzi, I explain how their ontology and epistemology, their views on man and

society make up the foundations for their ideas on education.

The textbook will be written with the traditions of kindergartens and primary

education in Norway in mind. The search for an appropriate language style is part of

the study.
 
Series
Rapport
17

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit