dc.contributor.author | Aasen, Joar | |
dc.date.accessioned | 2008-09-04T11:30:04Z | |
dc.date.issued | 2008-09-04T11:30:04Z | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-415-3 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133836 | |
dc.description.abstract | Norsk: Planene for lærer- og førskolelærerutdanningen i Norge krever arbeid
med pedagogisk-filosofiske problemstilinger. For grunnutdanningen av allmenn- og
førskolelærere og for praktisk-pedagogisk seminar savnes det imidlertid ei lærebok
som behandler den systematiske tenkningen om undervisning og oppdragelse på en
måte som gjør den godt tilgjengelig.
Denne rapporten er del 2 i en forstudie for læreverket. Hensikten med del 2 er å gi et
bilde av den systematiske tenkningen om oppdragelse som man finner ved terskelen til
moderniteten. Jeg fokuserer her på Comenius, Rousseau og Pestalozzi, og søker å gi et
bilde av hvordan deres oppdragelsestenkning henger sammen med den ontologi og
epistemologi, det menneske- og samfunnssyn man finner hos dem.
Læreverket vil bli skrevet med tanke på de særnorske betingelsene i barnehage og
skole. Forsøket på å finne en egnet språklig form er en del av forstudien. | en |
dc.description.abstract | English: The national guidelines for teacher education in Norway requires an
introduction to the philosophy of education. However, a textbook that treats this
subject at a level which makes it accessible for teacher students has long been missing.
This report constitutes part 2 of a preliminary study leading to a new textbook. The
aim in part 2 is to give an overview of important aspects of educational thought at the
threshold of modernity. By focussing on the ideas of Comenius, Rousseau and
Pestalozzi, I explain how their ontology and epistemology, their views on man and
society make up the foundations for their ideas on education.
The textbook will be written with the traditions of kindergartens and primary
education in Norway in mind. The search for an appropriate language style is part of
the study. | |
dc.format.extent | 682254 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 17 | en |
dc.subject | Pedagogikk | en |
dc.subject | Filosofi | en |
dc.subject | Comenius, Jan Amos Komensky | en |
dc.subject | Rousseau, Jean-Jaques | en |
dc.subject | Pestalozzi, Johann Heinrich | en |
dc.title | Pedagogisk filosofi : forstudie, del 2: På terskelen til det moderne | en |
dc.title.alternative | The philosophy of education : a preliminary study, part 2: Entering modernity | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160::Philosophy: 161 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |