• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler

Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp14_2004.pdf (3.544Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133840
Utgivelsesdato
2008-09-22
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering

i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97

har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige fellesskapet - forstått som

tilpasset opplæring - og deltakelse i det sosiale og kulturelle fellesskapet. Dette blir i

rapporten diskutert i forhold til et sosiokulturelt perspektiv på læring, der læring

nærmest per definisjon er knyttet til deltaking i fellesskap. Selv om inkluderingsperspektivet

gjelder alle, diskuteres situasjonen for blant annet elever som får

spesialundervisning og minoritetselever særskilt.

Resultatene viser til dels store forskjeller mellom skolene, selv om de ligger nær

hverandre. En sammenheng indikeres mellom inkluderende trekk på det ene

hovedområdet i undersøkelsen på en skole, deltaking i det faglige fellesskapet, og

inkludering når det gjelder det andre hovedområdet, deltaking i det sosiale og

kulturelle fellesskapet. Et eksempel på dette er at skoler med et velutviklet system for

tilpassing av opplæringen og vurdering av læringsutbytte også hadde godt samarbeid

med hjemmene og fravær av mobbing.. På et par skoler kunne "bråk" eller atferdsvansker

medføre ekskluderende tendenser. Skolen som system må regelmessig

utfordres for stadig å bedre lærings- og deltakingsmulighetene for alle elever.

Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet "En vurdering av om innføringen

av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis, sosialt, faglig og

kulturelt", Norges forskningsråds program for evaluering av Reform 97 innen tema 3,

"Einskapsskulen, likeverd og kulturelt mangfald". I alt fem rapporter er publisert fra

prosjektet.
 
English: This report presents the results from case studies in five schools about

inclusion. The study concentrates on students participation in the learning community

(or "adapted education") on the one hand, and participation in the social and cultural

school community on the other. This is in the report discussed in the light of a sociocultural

perspective on leaning. Even if inclusion is about all students, the situation

for students with "special needs" and minority students are paid special attention.

Results show great variations between schools. Co-variations exist between inclusive

practices in the area of participation in the learning community in a school and

inclusive practices concerning participation in the social community. For instance,

schools with well developed systems for adapted education and observing learning

outcome, also had low incidents of bullying and high of contact with students' homes.

In a couple of schools behaviour problems might imply exclusionary tendencies. The

school as a system has to meet the continuous challenge of improving possibilities for

learning and participation for all its students.
 
Serie
Rapport
14/2004

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit