Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133840Utgivelsesdato
2008-09-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering
i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97
har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige fellesskapet - forstått som
tilpasset opplæring - og deltakelse i det sosiale og kulturelle fellesskapet. Dette blir i
rapporten diskutert i forhold til et sosiokulturelt perspektiv på læring, der læring
nærmest per definisjon er knyttet til deltaking i fellesskap. Selv om inkluderingsperspektivet
gjelder alle, diskuteres situasjonen for blant annet elever som får
spesialundervisning og minoritetselever særskilt.
Resultatene viser til dels store forskjeller mellom skolene, selv om de ligger nær
hverandre. En sammenheng indikeres mellom inkluderende trekk på det ene
hovedområdet i undersøkelsen på en skole, deltaking i det faglige fellesskapet, og
inkludering når det gjelder det andre hovedområdet, deltaking i det sosiale og
kulturelle fellesskapet. Et eksempel på dette er at skoler med et velutviklet system for
tilpassing av opplæringen og vurdering av læringsutbytte også hadde godt samarbeid
med hjemmene og fravær av mobbing.. På et par skoler kunne "bråk" eller atferdsvansker
medføre ekskluderende tendenser. Skolen som system må regelmessig
utfordres for stadig å bedre lærings- og deltakingsmulighetene for alle elever.
Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet "En vurdering av om innføringen
av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis, sosialt, faglig og
kulturelt", Norges forskningsråds program for evaluering av Reform 97 innen tema 3,
"Einskapsskulen, likeverd og kulturelt mangfald". I alt fem rapporter er publisert fra
prosjektet. English: This report presents the results from case studies in five schools about
inclusion. The study concentrates on students participation in the learning community
(or "adapted education") on the one hand, and participation in the social and cultural
school community on the other. This is in the report discussed in the light of a sociocultural
perspective on leaning. Even if inclusion is about all students, the situation
for students with "special needs" and minority students are paid special attention.
Results show great variations between schools. Co-variations exist between inclusive
practices in the area of participation in the learning community in a school and
inclusive practices concerning participation in the social community. For instance,
schools with well developed systems for adapted education and observing learning
outcome, also had low incidents of bullying and high of contact with students' homes.
In a couple of schools behaviour problems might imply exclusionary tendencies. The
school as a system has to meet the continuous challenge of improving possibilities for
learning and participation for all its students.
Serie
Rapport14/2004