Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNes, Kari
dc.contributor.authorStrømstad, Marit
dc.contributor.authorSkogen, Kjell
dc.date.accessioned2008-09-22T13:25:47Z
dc.date.issued2008-09-22T13:25:47Z
dc.identifier.isbn82-7671-354-8
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133840
dc.description.abstractNorsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige fellesskapet - forstått som tilpasset opplæring - og deltakelse i det sosiale og kulturelle fellesskapet. Dette blir i rapporten diskutert i forhold til et sosiokulturelt perspektiv på læring, der læring nærmest per definisjon er knyttet til deltaking i fellesskap. Selv om inkluderingsperspektivet gjelder alle, diskuteres situasjonen for blant annet elever som får spesialundervisning og minoritetselever særskilt. Resultatene viser til dels store forskjeller mellom skolene, selv om de ligger nær hverandre. En sammenheng indikeres mellom inkluderende trekk på det ene hovedområdet i undersøkelsen på en skole, deltaking i det faglige fellesskapet, og inkludering når det gjelder det andre hovedområdet, deltaking i det sosiale og kulturelle fellesskapet. Et eksempel på dette er at skoler med et velutviklet system for tilpassing av opplæringen og vurdering av læringsutbytte også hadde godt samarbeid med hjemmene og fravær av mobbing.. På et par skoler kunne "bråk" eller atferdsvansker medføre ekskluderende tendenser. Skolen som system må regelmessig utfordres for stadig å bedre lærings- og deltakingsmulighetene for alle elever. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet "En vurdering av om innføringen av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis, sosialt, faglig og kulturelt", Norges forskningsråds program for evaluering av Reform 97 innen tema 3, "Einskapsskulen, likeverd og kulturelt mangfald". I alt fem rapporter er publisert fra prosjektet.en
dc.description.abstractEnglish: This report presents the results from case studies in five schools about inclusion. The study concentrates on students participation in the learning community (or "adapted education") on the one hand, and participation in the social and cultural school community on the other. This is in the report discussed in the light of a sociocultural perspective on leaning. Even if inclusion is about all students, the situation for students with "special needs" and minority students are paid special attention. Results show great variations between schools. Co-variations exist between inclusive practices in the area of participation in the learning community in a school and inclusive practices concerning participation in the social community. For instance, schools with well developed systems for adapted education and observing learning outcome, also had low incidents of bullying and high of contact with students' homes. In a couple of schools behaviour problems might imply exclusionary tendencies. The school as a system has to meet the continuous challenge of improving possibilities for learning and participation for all its students.
dc.format.extent3716695 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries14/2004en
dc.subjectL97en
dc.titleInkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoleren
dc.title.alternativeInclusive schools? : Casestudies from five schoolsen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel