KONTUS : Sammenligning av driftspris og skader på gjenstående trær og terreng ved selektiv hogst etter prinsippet KONTUS og snauhogst
Abstract
Norsk: Undersøkelsen sammenligner skogsmaskinenes tidsforbruk ved selektiv hogst etter
prinsippet KONTUS og snauhogst samt skader på gjenstående trær og terreng i fem
forsøksdrifter i perioden august–mars. Selektiv hogst etter prinsippet KONTUS
medfører at gjennomsnittsvolumet på de avvirkete trærne er høyere enn ved snauhogst.
Det er ikke entydig at selektive hogster etter prinsippet KONTUS medfører høyere
tidsforbruk på hogstmaskin. Denne undersøkelsen gir ikke grunnlag for å fastslå at
hogstprisen skal økes ved selektiv hogst etter prinsippet KONTUS. Lastetraktoren har
entydig et høyere tidsforbruk under lasting ved selektiv hogst etter prinsippet
KONTUS og dette medfører at transportprisen bør være 5 kr/m3 høyere ved selektiv
hogst etter prinsippet KONTUS enn ved snauhogst.
Selektiv hogst etter prinsippet KONTUS kan medføre at det blir store skader på
gjenstående trær. Mellom 8–26 prosent av de gjenstående trærne fikk skader. På fast
skogsmark ble det ikke hjulsporskader, men relativt store hjulsporskader på skogsmark
med liten bæreevne, selv om stikkveiene ble barlagt. English: This study compares the productivity of forestry machines used in clear cutting and
selective cutting following the principle KONTUS in addition to damages on
remaining trees and terrain in five different research operations during the period
August to March. In selective cutting following the principle KONTUS the average
volume of the produced trees are higher than compared to clear cutting.
There is no clear result showing that selective cutting following the principle
KONTUS gives higher cutting costs. The forwarder has lower productivity in selective
cutting following the principle KONTUS and thus the transport cost is 5 NOK higher
compared to clear cutting.
There is registered much damage on remaining trees when selective cutting following
the principle KONTUS is carried out on not frozen ground. 8–26 percent of remaining
trees were damaged. There were registered no rut damages on dry forest ground with
high carrying capacity, but many rut damages on forest ground with low carrying
capacity even if the tractor roads were covered by branches.
Series
Rapport09/2004