• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Art Nouveau som inspirasjon i skapende arbeid : Design og idéutvikling

Fjeldstad, Walborg; Austnes, Lars
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp10_2004.pdf (3.046Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133866
Utgivelsesdato
2008
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Norsk: Denne rapporten er en del av et prosjekt, et FoU-arbeid som blir gjennomført ved Kunst og håndverk 1,5 vekttall, Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning.

Hensikten med prosjektet er å undersøke i hvilken grad informasjon og undervisning

om en stilperiode gir impulser og idéer til studentenes skapende arbeid, og hvordan

dette kommer til uttrykk innen en gitt oppgave. Undersøkelsen vil fortelle i hvilken

grad studentene på eget initiativ søker informasjon om temaet ang. form, teknikker og

materialkjennskap utover den obligatoriske undervisning, og om hvordan idéen til

produktets utforming oppsto.

De praktisk skapende aktiviteter er knyttet til stilperioden rundt 1900, Art Nouveau, og

rapporten er ment å være en første innføring om tidsperioden som studentene må sette

seg inn i. Ut fra denne orientering vil studentene ha en basiskunnskap om tidens

ideologi og formuttrykk, og gjennom bearbeiding av teoretisk, sanselig og praktisk

kunnskap vil det bli spennende å få vite hvor de mener deres bevissthet om produktets

design oppsto.
 
English: This paper is part of a Research and Development project which was carried out with

15 Credit students (ECTS) at the Art Department at Hamar College of Education. The

aim of the project was to see to what extent information and teaching about a

particular style period could give new impulses and ideas to the students’ creativity,

and how that would find expression in a given task. It will show to what extent

students themselves take the initiative to look for information regarding form,

techniques and materials over and above what they get from the teaching itself, and

how the idea behind the shaping of the product started.

The practical creative activities are connected to the style period round about 1900,

Art Nouveau, and the paper is intended to be a first introduction about the period

which the students are to familiarise themselves with. On the basis of this introduction

the students should have a basic knowledge of the ideology and form and design of the

period. By working on their theoretical, physical and practical knowledge it will be of

great interest to learn where they feel their consciousness of the product design

originated.
 
Serie
Rapport
10/2004

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit