• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LPmodellen 2007–2009 (LP-2)

Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp03_2010.pdf (1.304Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133878
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet

med LP-modellen i perioden 2007–2009. Høsten 2007 ble LP-modellen

implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter

har hatt ansvaret for opplæring og implementering av LP-modellen, mens

Høgskolen i Hedmark har gjennomført evalueringen av dette utviklingsarbeidet.

Målet med evalueringen er å gi en oversikt over hvilke resultater LP-skolene

har oppnådd i prosjektperioden, samt å kartlegge kvaliteten på arbeidet

med å implementere LP-modellen. Den kvantitative evalueringen dreier seg

om resultater fra to kartleggingsundersøkelser. Den første ble gjennomført

høsten 2007, der skolene fikk et bilde på hvordan situasjonen var før arbeidet

med LP startet innenfor områder knyttet til læringsmiljøet og elevenes

læringsutbytte. Den andre kartleggingen som ble foretatt våren 2009 viste

hvilken endring eller utvikling som hadde skjedd fra den første til den andre

kartleggingen. Høsten 2009 ble det også foretatt en kartlegging av hvordan

arbeidet med implementering hadde blitt gjennomført på LP-skolene. Av 27

skoler har 14 skoler deltatt i denne evalueringen av arbeidet med implementering

av LP-modellen.

Resultatene fra de kvantitative kartleggingsundersøkelsene viser at det

har vært en positiv utvikling innenfor flere områder i LP-skolene. Særlig er

dette synlig på de lærervurderte områdene. De uttrykker at de har fått en

mer strukturert undervisning, et mer positivt elevsyn, en økende trivsel på

arbeidsplassen og skolekulturen generelt har blitt forbedret. Størst positiv

endring finner vi innenfor området der lærerne vurderer sin relasjon til elevene.

Når det gjelder vurderingene som er knyttet opp mot elevene så finner

vi ingen markante endringer, men det er en utelukkende positiv utvikling,

selv om den er noe varierende. Resultatet fra arbeidet med implementeringen av LP-modellen viser at det er

mindre variasjon mellom skolenes arbeid med implementering av modellen

enn resultatene fra LP-1 viste. Resultatene viser at skoleeier nivået opplever å

ha gjennomført en tilfredsstillende implementering, de har prioritert og støtte

skolene i sitt arbeid. De er også godt fornøyd med den opplæring som er gitt,

men resultatet viser at LP-modellen ikke er godt nok forankret i organisasjonen.

På skolenivået viser evalueringen at bare 2 av 14 skoler kan sies å ha

hatt en svak implementering, de resterende 12 skoler har, om enn noe ulikt,

hatt en god implementering, men også her viser resultatet at LP-modellen

ikke er godt nok forankret i skolen som organisasjon.
 
English: In this research report results from the work with the LP-model

from 2007 to 2009 will be presented. In the fall 2007, the LP-model was

implemented in 27 schools placed in 11 municipalities in Norway. Lillegården

Resource Center has been responsible for the implementation process, while

Hedmark Community College has carried out the evaluation. This evaluation

is aimed to give a general picture of what results the schools have achieved

during the project periode, and to chart the quality of the implementational

work. The quantitative evaluation presents results from two survey investigations.

The first survey that was carried out in the fall 2007 presented to the

schools how their situation was, before working with the LP-model, within areas

connected to learning environment and the students´ learning profit. The

other survey that was carried out in the spring 2009 presented the change or

development between the two surveys. In the fall 2009 a third survey of how

the implementational work had been carried out in the LP-schools was made.

14 of the 27 schools participated in this evaulation of the implementation

process.

The results from the quantitative survey investigations show that there has

been a positive development within several areas in the LP-schools. This development

is especially visible in the teachers´ evaluations. They express that

they have achieved a more structured teaching situation, a more positive view

of the students, an increased job satisfaction and a general improvement in

the school culture. The positive development is significant within the area

where the teachers evaluate the relations between themselves and the students.

There are no significant changes in the evaluations connected to the

students, however there is an exclusively positive development even though

it might be of some variation.

The results from the implementational work with the LP-model views less

variation between the schools´ work with the implementation than what the results

from LP-1 viewed. The results view that the school owners experience to have completed a satisfying implementation. They have prioritized and supported

the schools in their work. They are also satisfied with the teaching that

has been given, but the results reveal that the LP-model is to loosely rooted

in the organization. The evaluation from the schools shows that only 2 out of

14 schools can document a weak implementation. The remaining 12 schools

have, with some variation, had a good implementation, but again the results

reveal that the LP-model should have been deeper rooted in the schools.
 
Series
Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit