• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk entrepenørskap i Namibia 2005-2008 : sluttrapport

Ødegård, Inger Karin Røe
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp02_2009.pdf (2.344Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133886
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Høgskolen i Hedmark avd. LUNA ble invitert av Namibiaforeningen i 2005 til

å bistå Namibias utdanningsdirektorat NIED (National Institut for Education

and Development) i utvikling av læreplaner i Entreprenørskap for 8.–10. klasse,

samt studieplan for lærerutdanningen. De namibiske skolemyndigheter

ønsket å erstatte faget Business Management med pedagogisk entreprenørskap

fra skoleåret 2008. Høgskolen i Hedmark (HH) utnevnte et fagteam

som skulle gjennomføre arbeidet i form av veiledning og samarbeid via nett,

samt work-shops, kurs og seminar ved årlige studiereiser til Namibia. NIED

etablerte en pilot-prosjektgruppe i Namibia som ble ledet av egen prosjektkoordinator.

Denne gruppen besto av lærere fra to lærerhøyskoler og lærere

fra 7 skoler hvor pilot-prosjektet skulle gjennomføres over 3 år. Gruppen

fikk utviklet sin kompetanse i pedagooisk entreprenørskap gjennom kursing

og veiledning fra HH`s prosjektteam. Medlemmene ville etter pilot-perioden

være NIED`s nøkkelpersonell i spredning og implementering av faget på

ungdomstrinnet og i lærerutdanningen. Målsettingen om å innføre det nye

faget fra skoleåret 2008 i alle 8. klasser over hele landet, ble innfridd. De to

lærerutdanningene som deltok i prosjektet, gjennomfører faget som pilotering

i påvente av ny nasjonal læreplan for lærerutdanningene.
 
English: Namibian education authorities wanted to introduce entrepreneurship

in teacher

education (both pre-service and in-service), and as a subject in junior secondary

school, grades 8 to 10. The new subject should replace the subject

Business Management that both the learners and teachers experienced as too

much theoretical. The learners were lacking motivation for this subject.

Namibian education authorities by NIED (National Institute for Education and

Development) aimed to have finish the development of syllabuses for the subject

before the ending of 2007, and to have them implemented from 2008.

Hedmark University College (HUC) was invited by Namibia Association of Norway

(NAMAS) to assist NIED with advice and counselling in the process of developing

a plan for teacher training, syllabuses in grade 8 and a Teacher Guide

in entrepreneurship.

The preparation work by HUC and NIED took place in 2005 and 2006, with a

focus on development of knowledge, attitudes and skills in a pilot group named

by NIED. This Group consisted of members from 7 pilot-schools across the

country and 2 teacher colleges. Namibian education authorities succeeded in

implementing the new Subject from the beginning of 2008.
 
Series
Høgskolen i Hedmark - Rapport;02/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit