Pedagogisk entrepenørskap i Namibia 2005-2008 : sluttrapport
Abstract
Norsk: Høgskolen i Hedmark avd. LUNA ble invitert av Namibiaforeningen i 2005 til
å bistå Namibias utdanningsdirektorat NIED (National Institut for Education
and Development) i utvikling av læreplaner i Entreprenørskap for 8.–10. klasse,
samt studieplan for lærerutdanningen. De namibiske skolemyndigheter
ønsket å erstatte faget Business Management med pedagogisk entreprenørskap
fra skoleåret 2008. Høgskolen i Hedmark (HH) utnevnte et fagteam
som skulle gjennomføre arbeidet i form av veiledning og samarbeid via nett,
samt work-shops, kurs og seminar ved årlige studiereiser til Namibia. NIED
etablerte en pilot-prosjektgruppe i Namibia som ble ledet av egen prosjektkoordinator.
Denne gruppen besto av lærere fra to lærerhøyskoler og lærere
fra 7 skoler hvor pilot-prosjektet skulle gjennomføres over 3 år. Gruppen
fikk utviklet sin kompetanse i pedagooisk entreprenørskap gjennom kursing
og veiledning fra HH`s prosjektteam. Medlemmene ville etter pilot-perioden
være NIED`s nøkkelpersonell i spredning og implementering av faget på
ungdomstrinnet og i lærerutdanningen. Målsettingen om å innføre det nye
faget fra skoleåret 2008 i alle 8. klasser over hele landet, ble innfridd. De to
lærerutdanningene som deltok i prosjektet, gjennomfører faget som pilotering
i påvente av ny nasjonal læreplan for lærerutdanningene. English: Namibian education authorities wanted to introduce entrepreneurship
in teacher
education (both pre-service and in-service), and as a subject in junior secondary
school, grades 8 to 10. The new subject should replace the subject
Business Management that both the learners and teachers experienced as too
much theoretical. The learners were lacking motivation for this subject.
Namibian education authorities by NIED (National Institute for Education and
Development) aimed to have finish the development of syllabuses for the subject
before the ending of 2007, and to have them implemented from 2008.
Hedmark University College (HUC) was invited by Namibia Association of Norway
(NAMAS) to assist NIED with advice and counselling in the process of developing
a plan for teacher training, syllabuses in grade 8 and a Teacher Guide
in entrepreneurship.
The preparation work by HUC and NIED took place in 2005 and 2006, with a
focus on development of knowledge, attitudes and skills in a pilot group named
by NIED. This Group consisted of members from 7 pilot-schools across the
country and 2 teacher colleges. Namibian education authorities succeeded in
implementing the new Subject from the beginning of 2008.