Sagatun Brukerstyrt Senter: Brukerstyring i praksis: Beskrivelse av mål og verdier
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133926Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Visjonen brukerstyrt senter ble lansert av Mental Helse Hedmark
i 1997 med en målsetting om realisering innen 10 år. I 2004 ble Mental
Helse Hedmarks prosjekt Brukerstyrt Senter Hedmark førsteprioritert av Rådet
for psykisk helse i tildelingen av hjerteromsmidler etter TV-aksjonen. Målgruppen
var personer med psykiske lidelser og/eller rusproblematikk. Høsten
2005 ble prosjektet satt i gang som tiltak. Da senteret 07.10.2009 ble offisielt
åpnet av HKH Mette-Marit etter 120 000 dugnadstimer, var filosofien klar:
Et senter som arbeider for psykisk helse for folk flest. Der er alle på like vilkår
og betegnes som ansette. På fem år har senteret utviklet seg fra å være
et lokalt værested til også å ivareta regionale og nasjonale oppgaver innen
brukermedvirkning og -styring i samarbeid med flere brukerorganisasjoner,
høyskoler, kommuner og helsedirektorat. 40 personer bruker senteret daglig,
et titalls organisasjoner har Sagatun som møteplass og mer enn 30 000
har besøkt senteret siden dugnaden startet i januar 2006.
I dagens norske samfunn er mange bedrifter og organisasjoner opptatt av å
vise omverdenen det man ofte omtaler som grunnleggende verdier og målsettinger.
Gjennom et tidligere samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark
og Sagatun Brukerstyrt Senter kom det frem at brukergruppa mente
storsamfunnet hadde noe å lære av hvordan de arbeidet med stadig å gjenskape
og opprettholde de grunnleggende verdiene ved senteret.
Studien bruker aksjonsforskning (handlingsorientert forskningssamarbeid)
som tilnærmingsmåte for å ivareta behovet for empowerment og brukerstyring
av prosjektet. Som datainnsamlingsmetode og aksjonsmoment ble det
brukt flerstegs fokusgruppeintervjuer med 14 medforskere. De transkriberte
intervjuene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse.Som rettesnor for psykisk helsearbeid i dag, fokuseres det ofte på betydningen
av empowerment og brukerstyring. Studien viser hvordan dette er ivaretatt
ved Sagatun Brukerstyrt Senter og hvordan dette virker som grunnlag for
all aktivitet ved senteret.
Resultatene viser at Sagatun Brukerstyrt Senter særlig fokuserer på fire grunnleggende
verdier: Respekt, åpenhet, likeverd og medmenneskelighet, hvorav
den første skapes og opprettholdes gjennom de tre sistnevnte. Konsekvenser
av verdiene viser seg å være: Tillit, tilhørighet og trygghet.
Studien har formulert noen fremtidsrettede målsettinger for senteret. Den
overordnede visjonen lyder: «Vi bygger oss selv i samspill med andre!» English: The vision of a user-controlled center was introduced by Mental
Helse Hedmark in 1997, with the aim of realization within 10 years. In 2004,
the project «Brukerstyrt Senter Hedmark» was set on first priority by the
Rådet for psykisk helse to be financed by the tv-based found raising «Hjerteromsaksjonen
». The target group were people experiencing mental problems
or drug problems. By the fall of 2005, the project was initialized. When the
center was officially opened by HRH Mette Marit at the 7th of October 2009,
after 120 000 hours of labour, the philosophy was clear: A center that would
work for mental health for all kinds of people. Where all are on equal terms
and be characterized as considerde. In five years the center has developed
from being a local place to also perform regional and national tasks within
user involvement and control, co-working with several userorganisations, colleges,
municipalities and the Norwegian Health Department. 40 people use
the center every day, several tenths of organizations meet at Sagatun, and
more than 30 000 have visited the center since the work started in January
2006.
In todays Norwegian society, many companies and organizations are preoccupied
with displaying their values and goals. Through a previous co-project
between Hedmark University College and Sagatun Brukerstyrt Senter emerged
from the user group that the rest of the society could learn about continuously
recreating and maintaining the basic values and goals from Sagatun.
Action research is used in the study (co-operative inquiry) to ensure the need
for empowerment and user-control of the study. For data collecting and
action-moment,
there were implied multistage focus-groupinterviews along
with 14 co-researchers. The transcribed interviews were analyzed with qualitative
content analyzes.
As a guideline for mental health care today, empowerment and user-control
is often emphasized. The study shows how this is implemented at Sagatun
Brukerstyrt Senter and how this functions as the basis for all other activity
at the center. The results displays that Sagatun Brukerstyrt Senter especially
focuses on four basic values: Respect, Openness, Equality and Compassion,
whereof the first is created and maintained through the three latter. Consequences
of the values were: Trust, Affiliation and Safety.
The study has formulated some goals for the future for the center. The main
vision is: «We build ourselves in interaction with others!»