• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sagatun Brukerstyrt Senter: Brukerstyring i praksis: Beskrivelse av mål og verdier

Granerud, Arild; Granlien, Linda
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp05_2010.pdf (590.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133926
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Visjonen brukerstyrt senter ble lansert av Mental Helse Hedmark

i 1997 med en målsetting om realisering innen 10 år. I 2004 ble Mental

Helse Hedmarks prosjekt Brukerstyrt Senter Hedmark førsteprioritert av Rådet

for psykisk helse i tildelingen av hjerteromsmidler etter TV-aksjonen. Målgruppen

var personer med psykiske lidelser og/eller rusproblematikk. Høsten

2005 ble prosjektet satt i gang som tiltak. Da senteret 07.10.2009 ble offisielt

åpnet av HKH Mette-Marit etter 120 000 dugnadstimer, var filosofien klar:

Et senter som arbeider for psykisk helse for folk flest. Der er alle på like vilkår

og betegnes som ansette. På fem år har senteret utviklet seg fra å være

et lokalt værested til også å ivareta regionale og nasjonale oppgaver innen

brukermedvirkning og -styring i samarbeid med flere brukerorganisasjoner,

høyskoler, kommuner og helsedirektorat. 40 personer bruker senteret daglig,

et titalls organisasjoner har Sagatun som møteplass og mer enn 30 000

har besøkt senteret siden dugnaden startet i januar 2006.

I dagens norske samfunn er mange bedrifter og organisasjoner opptatt av å

vise omverdenen det man ofte omtaler som grunnleggende verdier og målsettinger.

Gjennom et tidligere samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark

og Sagatun Brukerstyrt Senter kom det frem at brukergruppa mente

storsamfunnet hadde noe å lære av hvordan de arbeidet med stadig å gjenskape

og opprettholde de grunnleggende verdiene ved senteret.

Studien bruker aksjonsforskning (handlingsorientert forskningssamarbeid)

som tilnærmingsmåte for å ivareta behovet for empowerment og brukerstyring

av prosjektet. Som datainnsamlingsmetode og aksjonsmoment ble det

brukt flerstegs fokusgruppeintervjuer med 14 medforskere. De transkriberte

intervjuene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse.Som rettesnor for psykisk helsearbeid i dag, fokuseres det ofte på betydningen

av empowerment og brukerstyring. Studien viser hvordan dette er ivaretatt

ved Sagatun Brukerstyrt Senter og hvordan dette virker som grunnlag for

all aktivitet ved senteret.

Resultatene viser at Sagatun Brukerstyrt Senter særlig fokuserer på fire grunnleggende

verdier: Respekt, åpenhet, likeverd og medmenneskelighet, hvorav

den første skapes og opprettholdes gjennom de tre sistnevnte. Konsekvenser

av verdiene viser seg å være: Tillit, tilhørighet og trygghet.

Studien har formulert noen fremtidsrettede målsettinger for senteret. Den

overordnede visjonen lyder: «Vi bygger oss selv i samspill med andre!»
 
English: The vision of a user-controlled center was introduced by Mental

Helse Hedmark in 1997, with the aim of realization within 10 years. In 2004,

the project «Brukerstyrt Senter Hedmark» was set on first priority by the

Rådet for psykisk helse to be financed by the tv-based found raising «Hjerteromsaksjonen

». The target group were people experiencing mental problems

or drug problems. By the fall of 2005, the project was initialized. When the

center was officially opened by HRH Mette Marit at the 7th of October 2009,

after 120 000 hours of labour, the philosophy was clear: A center that would

work for mental health for all kinds of people. Where all are on equal terms

and be characterized as considerde. In five years the center has developed

from being a local place to also perform regional and national tasks within

user involvement and control, co-working with several userorganisations, colleges,

municipalities and the Norwegian Health Department. 40 people use

the center every day, several tenths of organizations meet at Sagatun, and

more than 30 000 have visited the center since the work started in January

2006.

In todays Norwegian society, many companies and organizations are preoccupied

with displaying their values and goals. Through a previous co-project

between Hedmark University College and Sagatun Brukerstyrt Senter emerged

from the user group that the rest of the society could learn about continuously

recreating and maintaining the basic values and goals from Sagatun.

Action research is used in the study (co-operative inquiry) to ensure the need

for empowerment and user-control of the study. For data collecting and

action-moment,

there were implied multistage focus-groupinterviews along

with 14 co-researchers. The transcribed interviews were analyzed with qualitative

content analyzes.

As a guideline for mental health care today, empowerment and user-control

is often emphasized. The study shows how this is implemented at Sagatun

Brukerstyrt Senter and how this functions as the basis for all other activity

at the center. The results displays that Sagatun Brukerstyrt Senter especially

focuses on four basic values: Respect, Openness, Equality and Compassion,

whereof the first is created and maintained through the three latter. Consequences

of the values were: Trust, Affiliation and Safety.

The study has formulated some goals for the future for the center. The main

vision is: «We build ourselves in interaction with others!»
 
Series
Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit