«Onger er rare»: Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune
Abstract
Norsk: Høgskolen i Hedmark fikk høsten 2009 i oppdrag av Østre
Toten kommune om å evaluere spesialundervisningen i kommunen. Østre Toten
har de senere årene hatt en markant økning i andel elever som mottar
spesialundervisning. For skoleåret 2008/09 var det 9,6 % av elevene i Østre
Toten som mottok spesialundervisning, mens landsgjennomsnittet lå på
7,2 %. På bakgrunn av denne informasjonen og samtaler med Østre Toten
kommune ble det formulert to problemstillinger til prosjektet:
·· Hvilke faktorer tilknyttet elevgrunnlaget, driften av grunnskolene, læringsmiljøet
og gjennomføringen av den vanlige undervisningen kan forklare
den høye forekomsten av spesialundervisning i Østre Toten?
·· Gir den store andelen ressurser som i dag brukes på spesialundervisning
de ønskede resultater, er denne ressursfordelingen likeverdig i forhold
til de øvrige elevene?
I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra evaluering av spesialundervisningen
i Østre Toten kommune. Målet med evalueringen har vært
todelt. For det første skal evalueringen gi et grunnlag for å identifisere faktorer
som forklarer den situasjonen som pr i dag eksisterer i kommunen.
Videre skal det på bakgrunn av denne analysen fremmes forslag til mulige
tiltak for å forbedre kvaliteten på opplæringstilbudet i grunnskolene i Østre
Toten kommune.
For å gi svar på problemstillingene er det utviklet et evalueringsdesign bestående
av både kvalitative og kvantitative metoder. De kvalitative metodene
har vært knyttet til intervjuer av skoleadministrasjonen, skoleledere, lærere og
PPT samt dokumentanalyser av sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner
og halvårsrapporter. De kvantitative tilnærmingene har omhandlet
en gjennomgang av nasjonale prøver, eksamensresultater, elevundersøkelsensamt annen kommunal statistikk relatert til spesialundervisning.
Ut i fra funnene i det empiriske materialet og vurderinger av disse funnene, er
hovedforklaringene på den høye forekomsten av spesialundervisning i kommunen,
jf. den første problemstillingen, knyttet til følgende forhold:
·· En for ensidig anvendelse av individperspektivet på elevenes problemer
i skolen
·· En utilsiktet effekt av tidlig innsats
·· Manglende kjennskap til og bruk av forskningsbasert kunnskap på alle
nivåer
Denne evalueringen har ikke et design som gjør at forskerne kan si noe
sikkert om de resultatene som er funnet er en konsekvens eller effekt av
spesialundervisningen.
Ut i fra de analyser som har blitt gjort av den empirisk
baserte kunnskapen forskerne har fått tilgang til, er det tre hovedmomenter
som kan bidra til svar på den andre problemstillingen:
·· Skolenes resultater på nasjonale prøver, eksamensresultater og elevundersøkelsen
·· Den relative andelen av skolenes økonomiske ressurser som går til
spesialundervisning
·· Forholdet mellom kvaliteten på vanlig undervisning og behovet for
spesialundervisning
Tiltakene som foreslås i rapporten er basert på hva som fungerer relativt bra i
kommunen og de mer generelle vurderingene som er gjort med basis i annen
forskning. Følgende tiltak foreslås for å forbedre opplæringstilbudet i Østre
Toten kommune:
-- En analytisk og situasjonsorientert tilnærming til all undervisning
-- Fokuset på elevers vansker må nedtones på alle nivåer
-- Vektlegge lærernes ledelse og struktur på undervisningen
-- Tydelig og kunnskapsbasert ledelse
-- En mer systemorientert PPT
-- Kompetanseheving ved etterutdanning av lærere og reduksjon i bruk av
assistenter
-- Systematiske evalueringsrutiner av spesialundervisningen
-- Et langsiktig og systematisk endringsarbeid må etableres
-- Sterkere foreldreinvolvering English: This research report presents the results of an evaluation of special
education in East Toten. The municipality has in recent years been a
marked increase in the proportion of students receiving special education,
and evaluation is done on request from the municipality. In cooperation with
the East Toten, it was formulated two issues:
Which factors associated with pupil basis, the operation ·· of primary
schools, learning environment and the implementation of the regular education
may explain the high incidence of special education in East Toten?
·· Provides the large amount of resources currently spent on special education
requirements, this resource allocation equitable in relation to the
other students?
It’s developed an evaluation design with both qualitative and quantitative methods
to respond to the issues. The main explanation of the first issue is
related to the following conditions:
·· A unilateral use of individual perspective on the students’ problems in
school
·· An unintended effect of early efforts
·· Use of research-based knowledge at all levels
These factors contribute to answer the second question:
·· School performance on national tests, exam results and student survey
·· The quality of regular education in relation to the need for special
education
·· The relationship between economic resources to the regular education
and special education
The measures proposed in the report is based on what works relatively well in
the municipality and the more general assessments made on research-based
knowledge.