• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Unge lesere – fire artikler

Kulbrandstad, Lise Iversen
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp02_2000.pdf (358.9Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/133976
Issue date
2000
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: De fire artikler belyser hver på sin måte lesingen til ungdomstrinnselever i norsk skole.

Emnene for de to første artiklene er henholdsvis unges lesevaner og innholdet i den fortsatte

leseundervisningen. Et didaktisk hovedpoeng er at en opplæring som tar sikte på å

videreutvikle ungdoms leseferdigheter, i tillegg til arbeid med lesestimulering og f.eks.

lesestrategier, også må bidra til at elevene får bedre forståelse for hva lesing er, og større

bevissthet om egen lesing. Innsikt i hva lesing er, kan bety både innsikt i at lesing er mer enn

å lese bøker (jf. den første artikkelen), og i at det å forstå en tekst innebærer mer enn å forstå

alle enkeltordene (jf. den andre artikkelen). Den tredje artikkelen gir en oversikt over

kvantitative og kvalitative metoder for å undersøke leseforståelse og drøfter validitets- og

reliabilitetsspørsmål. Som et hovedproblem pekes det på at det ikke er noen allmenn enighet

verken om en teoretisk eller en operasjonell definisjon av ”leseforståelse”. Den siste

artikkelen inneholder en kasusstudie av en andrespråksleser som har avkodingsvansker (dvs.

hun leser langsomt og med mange avvik), men som likevel forstår det hun leser relativt godt.

Elevens leseprofil drøftes med utgangspunkt i de rådende leseteoriene, som ikke egentlig gir

rom for en slik profil.
 
English: All the four articles adress challenges concerning reading and reading development of young

Norwegians (13 -15 years). The two first articles are about reading habits and reading

instruction respectively. Traditionally the teaching of reading in Norway is identical with the

teaching of beginning reading. At higher levels the main concern of the teachers have been the

stimulation of reading. A main point here is that metacognitive aspects should be included as

well. The first article is concerned with the need to broaden the concept of what reading is

(more than reading books), and the second with the fact that understanding a text means more

than understanding all the words. The third article discusses qualitative as well as quantitative

methods that have been used to assess reading comprehension – especially problems

concerning validity and reliability. The fourth article is a case study of a second language

reader who is a weak decoder, but understands rather well what she is reading. Her reading

profil is interesting because information processing theories of reading postulate that such

readers are rare (or non existing). In the discussion theoretical and operational definitions of

decoding and understanding are discussed, as well as the influence from the reader´s

interlanguage on her reading and her rather well developed metacognitive skills.
 
Series
Rapport;2/2000

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit