Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKulbrandstad, Lise Iversen
dc.date.accessioned2011-12-09T14:35:40Z
dc.date.available2011-12-09T14:35:40Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn82-7671-133-2
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133982
dc.description.abstractNorsk: Barn og unge som vokser opp i dag, møter et bredt spekter av tekster – på papir og på skjerm. For å bli gode lesere må de lære å tilpasse lesingen sin til situasjonen og til formålet med lesingen. Når man skal presisere de utfordringene den nye informasjonsog kommunikasjonsteknologien stiller lesere overfor, snakkes det gjerne om at elever i løpet av grunnskolen ikke bare skal bli skriftkyndige, men at de også må utvikle en digital skriftkyndighet – dvs. kunne lese, skrive og bruke både trykte og elektroniske tekster. Denne rapporten handler om disse utfordringene. I del 1, Teoretiske perspektiver, diskuteres kjennetegn ved de teksttypene elevene møter på dataskjermen, og det gjøres rede for tidligere forskning om skjermlesing. Hypertekstteoretikeres framstilling av hva lesing er, og av ulike leserroller drøftes spesielt. I del 2, Papir- og skjermlesing i 9C, gjøres det rede for et prosjekt i en ungdomstrinnsklasse der elevene blant annet ble utfordret til å tenke gjennom hva det innebærer å lese på papir og skjerm, og på hvordan ungdom kan bli bedre papir- og skjermlesere. I et avsluttende kapittel oppsummeres måter IKT kan brukes på i arbeidet med å utvikle leseferdighetene til elever på ungdomstrinnet.no_NO
dc.description.abstractEnglish: Young people growing up today meet many different kinds of text – on paper and on screen. To become good readers they have to be able to adjust their reading to different situations and different purposes. When addressing the challenges from the new information and communication technology, it is often said that pupils during their years of compulsory schooling not only must become literate in the traditional sense, but in addition must develop a digital literacy – that is to be able to read, write and use both printed and electronic texts. This report is about these challenges. Part 1, Theoretical perspectives, discusses the characteristics of texts on computer screens and earlier research on reading in the new technologies. The ways hypertext researchers have described reading and the role of the reader are given special attention. Part 2, Reading on paper and screen in 9C, presents a project in 9th grade. In this project the pupils were asked to reflect on what it means to read on paper and on screen, and on how they can develop as readers in both these contexts. The final chapter sums up different ways ICT can be used in schools to develop the reading abilities of young people.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;12/2000
dc.subjectSkjermlesingno_NO
dc.subjectLesing av hyperteksterno_NO
dc.subjectMetakognisjonno_NO
dc.subjectUngdoms oppfatning av lesingno_NO
dc.titleLesing på papir og skjermno_NO
dc.title.alternativeReading on paper and screenno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber113no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel