• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Manglende komparabilitet i kommunale data – eksemplifisert ved utgifter til sentraladministrative oppgaver.

Ranheim, Anne Kari; Østre, Stein
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp16_2011.pdf (1.003Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133992
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Kostra-systemet (Kommune-Stat-Rapportering) er laget

dels for å gi staten styringsinformasjon og dels for å gi kommuner et

sammenligningsgrunnlag for økt kostnadseffektivitet og bedre tjenester.

Utgangspunktet for rapporten er en påstand eller hypotese om at Kostratallene

i liten grad er sammenlignbare.

Rapporten omfatter en teoretisk del og en empirisk del. I den teoretiske del

gjennomgås Kostra-veilederen, som beskriver hvorledes kommunene skal

fordele sine utgifter på formål. Konklusjonen er at Kostra-veilederen gir rom

for skjønnsmessige vurderinger for å ta hensyn til mangfoldet blant norske

kommuner. Konsekvensene herav er nærmere studert i den empiriske del av

rapporten.

Den empiriske del har to begrensninger. Den ene er avgrensning til sentraladministrative

oppgaver (Kostra-funksjonene 100 til 190: Politisk styring,

administrasjon og fellesutgifter). En kommune som fører en stor del av sine

utgifter som sentraladministrative, har mindre utgifter å fordele på andre

oppgaver. En kommune som derimot betrakter en liten del av sine utgifter

som sentraladministrative vil derfor få høyere utgifter på de øvrige Kostrafunksjoner

(200 Individtilpassede tjenester, 300 Kollektive tjenester med mer

og 800 Finansielle funksjoner).

Den annen er begrensningen til de 46 kommuner i Hedmark og Oppland og

da spesielt til de to større kommuner, Gjøvik og Lillehammer, og to mindre

kommuner Etnedal og Tolga. Det er to årsaker til at detaljanalysene bare

omfatter fire kommuner. For det første er en gjennomgåelse av kommunenes

organisering og bokføringspraksis meget arbeidskrevende. For det annet er det tilstrekkelig å vise at sammenlignbarhet i hovedsak ikke

foreligger for de studerte kommuner. Det er i seg selv tilstrekkelig til å påstå

at Kostra-tallene i hovedsak ikke er sammenlignbare.

Hovedkonklusjonen er at Kostra-tallene i liten grad er sammenlignbare.
 
English: The national government has established guidelines for reporting

on service production, service expenditure etc. This system is called Kostra.

One purpose is to give data as to central governments policy as to policies

towards local governments (municipalities). Another purpose is to enable

municipalities by comparison to improve service production and reduce

expenditure. A necessary condition to achieve this aim is that the reported

data are comparable.

This report analyses the guidelines. The guidelines give room for accounting

and organizing in according to each municipality’s individual needs and the

cost of accounting in relation to decision needs. A theoretical analysis of

the guidelines alone does not indicate that reported data in the main will be

comparable.

The empirical part of the report is a detailed inquiry of (a) two larger municipalities

of approximately 27 000 inhabitants (Gjøvik and Lillehammer), (b) two

smaller municipalities approximately 1 500 inhabitants (Etnedal and Tolga),

and (c) a smaller and a larger municipality (Etnedal and Gjøvik). The analyses

are restricted to central administrative activities, which is of no consequence.

If a larger part of expenditure is allocated to the central administration, then

a smaller part is left to other activities and vice versa. The results of these

inquiries is that comparability are not achieved.

Due to different organization the accounting practices will differ. Consequently,

the figures produced according to the guidelines (Kostra) will in general

not be comparable.
 
Series
Rapport;16/2011

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit