Handlingsorientert forskningssamarbeid i akuttpsykiatrien: Evaluering av personalets opplevelser og erfaringer fra deltagelse i Prosjekt Undervisningsavdeling
Abstract
Norsk: Denne evalueringsstudien er en del av Prosjekt Undervisningsavdeling,
som er et fireårig handlingsorientert forskningssamarbeid mellom Høgskolen i
Hedmark, Avdeling for sykepleierutdanning og Sanderud sykehus – nærmere bestemt
’Akuttposten’. Hensikten med studien er å undersøke opplevelser og erfaringer som
personalet på Akuttposten har hatt ved å delta i handlingsorientert forskningssamarbeid
i tre år, og hvilke virkninger prosjektdeltagelsen hatt for opplevelse av kompetanse i
det daglige arbeid med pasientene. Studien har et deskriptivt design i form av en
semistrukturert postenquete. Evalueringen er primært summativ, men vil også fungere
formativt ved at resultatene skal benyttes for å korrigere kursen i siste prosjekfase. 16
respondenter deltok (svarprosent 59). Dataene ble kvalitativt innholdsanalysert.
Funnene fra evalueringen viser at prosjektets forskjellige aksjoner (bl.a. dialogpreget
undervisning, utvikling av postens målsetting med et uttrykt idégrunnlag,
kunnskapsdannelse gjennom observasjoner, fokusgrupper og tilbakemeldinger i
rapportform) har medvirket til endringer – dels i organisering av arbeidet, dels i
holdninger og handlinger hos personalet både på individuelt og kollektivt nivå. To
overordnede temaer i forandringsprosessen har bidratt til personalets opplevelse av
kompetansehevning, nemlig 1) holdningsendringer i relasjon til pasienter,
medarbeidere og til seg selv og 2) innsikt og forståelse slik det kommer frem ved økt
teoretisk forståelse på kollektivt og individuelt nivå og økt praktisk forståelse av
hvordan kunnskaper som mer-forståelse har gjort dem bedre i stand til å forstå og møte
pasienter på relasjonelt nivå. Resultatene fra evalueringen tyder på at
handlingsorientert forskningssamarbeid, som tar utgangspunkt i praksisnære
problemstillinger, kan bidra til å bygge bro over teori-praksis-kløften. Prosjektet vil ha
overføringsverdi for kompetanse- og kunnskapsutvikling for andre
profesjonsutdanninger og praksisfelt. English: This evaluation study is part of a four-year research collaboration between Hedmark
College, Department of Nursing Education and an acute ward at Sanderud psychiatric
hospital (‘Project Teaching Ward’). The aim of this descriptive study was, by means of
a semi-structured questionnaire, to investigate what experiences the staff have had
through three years of participation in co-operative inquiry related to clinical problems,
and what impacts the project has had on their experience of competence in their daily
work with the patients. 16 mental health professionals answered the questionnaire
(responserate 59%). The material was analysed by means of qualitative content
analysis. The findings revealed that various actions (i.a., dialogue teaching,
development of ward objectives and ideology, development of knowledge through
observations, focus groups and implementations of results from reports) have
contributed to changes – partly in the organisation of services, partly in attitudes and
actions both on individual as well as on collective level. There are two main themes in
the process of change in the staffs’ experience of competence, namely 1) changes in
attitudes in relation to patients, colleagues and to themselves, and 2) insight and
understanding as it is demonstrated by increased theoretical understanding on
collective as well as on individual level – and also a growth in practical kowledge of
how knowledge have made them more equiped to comprehend and meet the patients
on a relational level. The results from this evaluation indicates that participatory
inquiry, by addressing everyday problems on the ward, has a potential for ‘closing the
gap’ between science and practice. ‘Project Teaching Ward’ serves as an illustration of
how futhering of competence and development of knowledge within acute psychiatric
care could (easily) be applied to other areas of professional practice.