On-Line learning and Traditional Organizations
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134012Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen peker på at en endring av fokus er nødvendig når tradisjonelle
organisasjoner skal ta i bruk nett baserte lærings program. Tradisjonelle organisasjoner
innen høyere utdanning er byråkratier strukturert for å betjene og støtte tradisjonell
utdanning i form av forelesningsbasert læring. Allokering av ressurser er nært knyttet
til oppgaver som planlegging bruk av forelesningsrom, arrangering av eksamener på
tradisjonell måte og å forsyne studenter, IT tjeneste, bibliotek og forelesere med
nødvendig informasjon.
Med innføringen av nett basert lærings program og anvendelse av moderne teknologi
og alternativ pedagogikk blir strukturen til tradisjonelle organisasjoner utfordret. Ny
lærings program krever mer fleksible, matrise baserte organisasjoner som er i stand til
å effektivt tilpasse seg nye krav og endrede eksterne forhold. Ved introduksjon av nett
baserte læring er det vanligvis satt fokus på temaer som omhandler kombinasjonen av
pedagogikk og teknologi og dette er nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Bare halve
jobben er gjort hvis ikke også organisasjonsmessige forhold blir vurdert.
Implementering og levering av nett baserte læringsprogram bør betraktes som et
permanent systemutviklings prosjekt på to nivåer som fokuserer på både teknologiske,
pedagogiske og organisatoriske temaer. English: This paper proposes that a shift of focus is required when traditional educational
institutions are embarking on the task of implementing on-line learning programs.
Traditional organizations of higher educational institutions are bureaucracies,
structured to serve and support educational programs with lecture-based learning
processes. The allocation of resources is closely related to the traditional tasks of
planning and preparing the use of lecture theatres, arranging exams in traditional
settings and providing the students, technical support staff, libraries and teachers with
required information.
With the introduction of on-line learning programs, applying new technology and
alternative pedagogy, the structure of traditional organizations is challenged. The new
learning programs requires more flexible, matrix-based organizations, able to
efficiently adapt to new requirements and changing external conditions. The prevailing
focus, when introducing on-line learning programs, is on issues related to the
combination of pedagogy and technology. Focus on these issues are important but not
sufficient. Only half of the job is completed if organizational issues are not addressed.
The task of implementing and delivering on-line learning programs should be
considered as «permanent» twin-level systems development projects, concerned with
both pedagogy and technology and organizational changes.