dc.contributor.author | Kulbrandstad, Lars Anders | |
dc.date.accessioned | 2012-06-20T09:29:36Z | |
dc.date.available | 2012-06-20T09:29:36Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-150-2 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134018 | |
dc.description.abstract | Norsk: Rapporten gjelder et FoU-prosjekt der ansatte ved Avdeling for
lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark samarbeidet med en
ungdomsskoleklasse og to av klassens lærere. Som rapporttittelen forteller,
var temaet for prosjektet den teksttypen vi blant annet møter på
Verdensveven (World Wide Web) på Internett, altså en vev av nettsider
som er koblet til hverandre elektronisk slik at man kan bevege seg mellom
dem ved å klikke på uthevete ord, symboler eller lignende. Elevene
arbeidet med slike tekster både som tekstlesere og som tekstprodusenter,
og hovedmålet med prosjektet var å bidra til å bidra til å utvikle
lærerutdanningens og grunnskolens faglige og didaktiske kompetanse når
det gjelder hypertekster så vel i et praktisk som i et analytisk perspektiv.
Rapporten gjør rede for bakgrunnen for prosjektet, den oppfatning av
hypertekst-begrepet som ble lagt til grunn, de pedagogiske hovedtankene
bak prosjektet og selve prosjektgjennomføringen inklusive kartlegging av
elevenes IKT-forutsetninger ved prosjektstart og ferdighetene,
kunnskapene og holdningene elevene hadde ved avslutningen av
prosjektet. | no_NO |
dc.description.abstract | English: This report concerns a research and development project where personnel
at the Faculty of Teacher Education, Hedmark University College, worked
with a class in a lower secondary school and two of the teachers in that
class. As evident from the project title, the topic of the project was the type
of text that we first of all meet on World Wide Web on the Internet – that
is a network of pages linked together electronically so that we can move
between them by clicking on specially marked words, symbols etc. The
students worked with such texts both as text readers and text producers,
and the main goal of the project was to contribute to the development of
both the theoretical and didactic competence in teacher education and the
10-year compulsory school with regards to hypertext in a practical as well
as an analytic perspective.
The report covers the background for the project, the interpretation of the
concept of hypertext on which it was based, the pedagogical ideas behind
and the carrying through of the project – including an investigation of the
skills, knowledge and atttitudes the students had at the beginning and at the
end of the project. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | 2001; 2 | |
dc.subject | internett | no_NO |
dc.subject | nettpedagogikk | no_NO |
dc.subject | hypertekst | no_NO |
dc.subject | lesing og skriving på skjerm | no_NO |
dc.subject | IKT i skolen | no_NO |
dc.title | Fra ulltråder til hyperlenker – rapport fra prosjektet «Hypertekst på ungdomstrinnet» | no_NO |
dc.title.alternative | From wool threads to hyperlinks – report from the project «Working with hypertext in lower secondary school» | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Computer technology: 551 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 128, 15 | no_NO |