Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSand, Sigrun
dc.contributor.authorSkoug, Tove
dc.date.accessioned2012-05-14T13:33:00Z
dc.date.available2012-05-14T13:33:00Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7671-282-7
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134020
dc.description.abstractRapporten er den tredje og siste fra Høgskolen i Hedmark fra evalueringa av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo. Dette er en tilleggsrapport til Sand og Skoug (2002) ”Integrering – sprik mellom intensjon og realitet? ” som er rapport 1 fra vår evaluering. Oppgaven har vært å vurdere sider ved det pedagogiske opplegget i barnehagene med tanke på tilrettelegging av bedre språkopplæring og integrering. I rapport nr. 2 fra evalueringa har vi fulgt noen av barna fra prosjektbarnehagene inn i skolen. I denne rapporten tar vi spesielt for oss 4-åringenes norskspråksutvikling gjennom to år i barnehagen, det tospråklige personalets rolle og oppgaver, samt en undersøkelse av det sosiale samspillet i barnegruppene. Til slutt i rapporten har vi en oppsummering av de viktigste konklusjonene fra vår evaluering av barnehageprosjektet i bydel Gamle Oslo. Resultatene fra undersøkelsen viser at barna lærte mer norsk før skolestart etter to år i barnehagen, i motsetning til etter ett år (se Sand og Skoug 2002). Men til tross for to år i prosjektbarnehagene starter også disse barna på skolen med en kompetanse i norsk språk som er langt svakere enn det en forventer av jevnaldringer med norsk som morsmål. En viktig utfordring for barnehage- og skolemyndighetene er utarbeidingen og igangsettingen av et sammenhengende tospråklig pedagogiske program som strekker seg over flere år. For å gjennomføre dette trengs godt utdannet personale. På denne måten vil de minoritetsspråklige barna kunne få en opplæring som gjør dem i stand til å lykkes på linje med majoritetsspråklige elever i skolen.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This is the third and final evaluation report of the pilot project on shorttime Kindergarten free of charge for all the 4- and 5-year old children in the district of Gamle Oslo. This is a supplementary report to Sand and Skoug (2002) “Integration – a gap between intention and reality?” which is the first evaluation report of the project. It is also to be seen as a supplement to the second report (Skoug and Sand 2003) where we follow some of the “project children” from the Kindergarten and into their first two years in school. In this final report we focus the 4-year olds and their second language development after two years in Kindergarten, and further the role of the bilingual staff. We also look into the social integration of the children in the Kindergarten. Finally we summon up the main conclusions in our evaluation of the pilot project in Gamle Oslo as a whole. We find that the minority children learn more Norwegian before starting school after two years in Kindergarten than after just one year. But their knowledge in Norwegian as their second language is far below the standard of their “Norwegian” peers. The authorities within the educational field in Kindergarten and in School, both on the central and the local level, need to work out a coherent bilingual program. Further they should strengthen their efforts to qualify the staff, both the monolingual and the bilingual teachers, to implement this program. This is in order to give the minority children the same opportunities to do well in school as their ethnic Norwegian peers.
dc.relation.ispartofseries8;2003
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectminoritetsbarnno_NO
dc.subjectnorskopplæringno_NO
dc.subjecttospråklige assistenterno_NO
dc.subjectsosialt samspillno_NO
dc.titleProsjektbarnehagen og 4-åringene. Evaluering av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo.no_NO
dc.title.alternativeThe "Project-Kindergarten" and the 4-year olds. Evaluation of the pilot project on short-time Kindergarten free of charge for all the 4- and 5-year olds in the district of Gamle Oslo.no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber70no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel