dc.contributor.author | Trollvik, Anne | |
dc.contributor.author | Jørstad, Randi | |
dc.contributor.author | Mæhlum, Synøve | |
dc.date.accessioned | 2012-05-12T11:58:39Z | |
dc.date.available | 2012-05-12T11:58:39Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-332-7 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134030 | |
dc.description.abstract | Helsefremmende og forebyggende virksomhet er sentrale strategier i folkehelsearbeid, og er
en viktig del i grunnutdanningen av sykepleiere.
Denne rapporten er en beskrivelse av et utviklingsarbeid som er gjort over en to-års periode
ved Høgskolen i Hedmark, avdeling for helse- og sosialfag. Utviklingsarbeidet har bestått i å
utarbeide deler av en ny fagplan og gjennomføre ny undervisningsplan. En evaluering ble
utført ved hjelp av spørreskjema til studenter og praksisfeltet.
Resultatet viser at studentene mener at prosjektet er lærerikt og engasjerende. De mener at de
bruker egne ressurser og kunnskaper i prosjektet. Praksisstedene er i hovedsak fornøyde med
prosjektet som metode for studentens læring i folkehelsearbeid. Både fra studenter og praksis
kom det fram at prosjektet hadde startvansker med hensyn til informasjon og samarbeid
partene i mellom. Prosjektgjennomføringen ble endret i henhold til evalueringen. Erfaringer
fra gjennomføringen året etter viste at samarbeidet fungerte bedre. | no_NO |
dc.description.abstract | English: Health promotion and preventive function are central strategies in public health, and are an
important part of the baccalaureate level of the nursing education program. This report
describes the development of a curriculum over a two year period at the Hedmark University
College, Faculty of Health Studies. The development work consisted of making a new
curriculum and to perform an evaluation of the project.
Data were collected from students and preceptors in the clinical field, by using a
questionnaire.
The findings showed that the students experienced a meaningful learning process by
participating in the project. The clinical field expressed that the learning methods used in the
project made the students learn about public health in a good manner.
Information and cooperation between the nursing school and the clinical field is important to
succeed in further projects. | |
dc.relation.ispartofseries | 17;2003 | |
dc.subject | evalurering | no_NO |
dc.subject | folkehelse | no_NO |
dc.subject | forebyggende | no_NO |
dc.subject | helsefremmende | no_NO |
dc.subject | læring | no_NO |
dc.subject | sykepleie | no_NO |
dc.title | Folkehelsearbeid i sykepleierutdanningen – utvikling av et undervisningsopplegg | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 64 | no_NO |