• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever i møte med fortellinger fra ulike religioner og livssyn

Lied, Sidsel
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp01_2003.pdf (29.76Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/134058
Issue date
2003
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Bakteppet for denne rapporten er den flerkulturelle og

livstolkingsplurale skolesituasjonen elevene møter i KRL-faget. Faget , som er

obligatorisk, gir kunnskap om ulike religioner og livssyn samt filosofi og etikk. I 1999

saksøkte noen foreldre den norske stat pga manglende fritaksmulighet fra

undervisningen i faget. Foreldrene fryktet at barna skulle miste identiteten sin på

livstolkingens område i møte med livstolkingspluraliteten i faget.

Spørsmålene som er utgangspunkt for rapporten, er: Hvordan bruker elever fortellinger

fra ulike religioner og livssyn som de møter i KRL-faget, i identitetsarbeidet sitt?

Bruker de fortellinger fra egne livstolkingstradisjoner annerledes enn de bruker andre

tradisjoners fortellinger? Får de problemer med identiteten sin på livstolkingens

område når de møter livstolkingspluraliteten?

Lied søker svar på disse spørsmålene i elevytringer - verbale tekster, tegninger og

multimediale ytringer - som er laget av mellomtrinnselever i møte med fortellinger fra

ulike religioner og livssyn i KRL-faget. Ytringene ble samlet inn fra to klasser i

Mjøsområdet i løpet av en periode på 1 ½ år. Lied har analysert dem med fokus på

verdier og holdninger, identitetsarbeid og sosialiseringsprosess. Analysene, resultatene

og tolkingen av analyseresultatene presenteres i denne rapporten.
 
English: The background for this report is the religious and philosophical plurality

that elementary school pupils meet in the subject of KRL. In KRL, which is

compulsory for all Norwegian pupils, the pupils are exposed to teaching about

different religions and non-religious philosophies of life. In 1999 some parents

instituted legal proceedings against the Norwegian state on grounds of the abolition of

the former clause of exemption. The concern of the parents were that their children

would loose their own religious and philosophical identity when they meet the

religious and philosophical plurality of the syllabus of KRL.

The questions this report sets out to answer are: How do pupils use stories from

different religions and non-religious philosophies of life, which they meet in KRLlessons,

in their work with their religious and philosophical identities? Do they use

stories from their own religious and philosophical traditions differently from stories of

other traditions in their identitywork? Do meetings with plurality confuse or disturb

their religious and philosophical identities?

Lied has looked for answers to these questions in utterances - verbal texts, drawings

and multimodal utterances - made by pupils in interaction with stories from different

religions and non-religious world views that they meet in KRL-lessons. The utterances

are analyzed with regard to the pupils’ values and attitudes, their identity work and

their process of socialization. The analyses, results and interpretation of the results are

presented in this report.
 
Series
1;2003

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit