Ideologi og identitet : idékritisk kommentar og bidrag til evalueringen av skolens idègrunnlag og faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134100Utgivelsesdato
2000Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Norsk skole forutsetter et felles idégrunnlag. I denne artikkelen settes et idékritisk søkelys på dette idégrunnlaget. Vi mener at det kan tydeliggjøre årsaken til problemene som knytter seg til den obligatoriske
undervisningen i det nye KRL-faget. Vi vil belyse hvilken betydning oppdragelse etter dette idégrunnlaget kan ha for barn og unge med ulik
bakgrunn, ulike forutsetninger og identitet. Vi er særlig opptatt av å belyse skolebegrepet og skolens forhold til menneskerettighetene. Her står foreldremandatet og spørsmålet om tanke-, samvittighet- og religionsfrihet i skolen sentralt. English: The official state school in Norway presumes a common ideological basis. The aim of this work is to show that an ideological-critical focus on this
ideological construction could be a way to understand better the basic cause of the problems concerning compulsory teaching of children in the subject KRL. We want to examine this matter concerning the teaching and indoctrination of
children and young people with different background and identity. We will particularly comment on the idea of school itself and its relations to human rights. This includes discussing parents rights and the individual right of freedom of thought-, conscience- and religion.