Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValen-Sendstad, Olav
dc.date.accessioned2012-06-28T09:07:31Z
dc.date.available2012-06-28T09:07:31Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn82-7671-107-3
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134100
dc.description.abstractNorsk: Norsk skole forutsetter et felles idégrunnlag. I denne artikkelen settes et idékritisk søkelys på dette idégrunnlaget. Vi mener at det kan tydeliggjøre årsaken til problemene som knytter seg til den obligatoriske undervisningen i det nye KRL-faget. Vi vil belyse hvilken betydning oppdragelse etter dette idégrunnlaget kan ha for barn og unge med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og identitet. Vi er særlig opptatt av å belyse skolebegrepet og skolens forhold til menneskerettighetene. Her står foreldremandatet og spørsmålet om tanke-, samvittighet- og religionsfrihet i skolen sentralt.no_NO
dc.description.abstractEnglish: The official state school in Norway presumes a common ideological basis. The aim of this work is to show that an ideological-critical focus on this ideological construction could be a way to understand better the basic cause of the problems concerning compulsory teaching of children in the subject KRL. We want to examine this matter concerning the teaching and indoctrination of children and young people with different background and identity. We will particularly comment on the idea of school itself and its relations to human rights. This includes discussing parents rights and the individual right of freedom of thought-, conscience- and religion.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;5/2000
dc.subjectKRLno_NO
dc.subjectideologino_NO
dc.subjectidékritikkno_NO
dc.titleIdeologi og identitet : idékritisk kommentar og bidrag til evalueringen av skolens idègrunnlag og faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorienteringno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber100no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel