• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forsvarets relokalisering Gardermoen: Konsekvenser for elg

Kastdalen, Leif; Storaas, Torstein
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp03_1997.pdf (694.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/134108
Date
1997
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Kort beskrivelse og verdivurdering av områdene i dag

Begge områdene er viktige vinterbeiteområder for elg som hovedsakelig har sommerbeiter i åsene i vest. I

normale vintre trekker elg ned til disse områdene i slutten av desember og blir til slutten av mars.

Elgfôrproduksjonen er tilnærmet lik i de to områdene (132 tonn på Hauerseter og 101 tonn på

Bergermoenområdet innenfor primær, og sekundærområdene). Framtidig elgfôrproduksjon vil i hovedsak være

bestemt av hvilket skogbruk man velger å føre. Preferansestudier viser at i de aktuelle områder foretrekker elgen

spesielt myrområder med oppslag av furu, yngre barskogsområder og igjenvoksende hogstflater. Fordelingen av

disse bestandstypene er kartlagt.

Møkktellingene viste at vinteren 1996 oppholdt det seg over 3 ganger så mange elg på Bergermoenområdet som

på Hauerseterområdet. Med høyere tetthet av elg blir også en større del av fôrproduksjonen utnyttet på

Bergermoenområdet enn på Hauerseter.

Sporregistreringene viser at elgen trekker inn til Bergermoenområdet over en bred front fra vest og nord. Til

Hauerseterområdet kommer de fleste elgene trekkende over E6 på strekningen mellom Hauerseter og krysset for

Fv 458. Trekket videre østover er relativt lite og konsentrerte til få punkter.

Forventet utvikling i området dersom tiltaket ikke realiseres

Siden den nye hovedflyplassen og tilbringersystemet vil båndlegge deler av de meste benyttede

vinterbeiteområdene på Romeriksletta, forventer vi at det i årene framover vil bli en større ansamling av elg på

Bergermoenområdet enn i dag. Vi forventer at E6 vil bli en enda vanskeligere barriere å krysse for elgen. Vi

forventer flere trafikkulykker og at Hauerseterområdet og beiteområdene lengre øst vil bli mindre tilgjengelige

for trekkende elg.

Tiltakets forventede influensområde

Tiltak i vinterbeiteområdet på Romeriksletta vil kunne ha betydning for elg i hele regionen (over 2000 km²) som

benytter vinterbeitet. Spesielt gjelder det tiltak som vil redusere elgens muligheter til å nå beiteressursene på

østre delen av Romeriksletta. 2/3 av Romerikslettas beiteressurser befinner seg øst for E6. Etter utbyggingen av

tilbringersytemet til Gardermoen vil strekningen mellom Hauerseter og Risebru framstå som den eneste

naturlige trekkorridor mot de østre beiteområder. De viktigste konsekvensene ved tiltaket

Elgens bruk av beitene vil gå ned. Rundt Bergermoenområdet er alle alternative beiter mye brukt. Beitepresset

vil øke ytterligere de nærmeste år p.g.a. flyplassutbyggingen. Minsket bruk av beitene på Bergermoenområdet

vil føre til lavere fôropptak og dermed lavere produksjon og sunnhetstilstand i elgbestanden. Reduksjon av

mulighetene til å utnytte beitene ved Bergermoenområdet vil også føre til at elgen streifer mer omkring på Øvre

Romerike på beitesøk. Dette vil igjen føre til en generell økning i antall påkjørte elg.

Elgens bruk av faunapassasjene på Gardermobanen kan bli redusert. På Bergermoenområdet vil dessuten

skremt elg som ikke finner åpningene i viltgjerdene bli svært stresset. Dette siden øvelsesområdet er omkranset

av viltgjerder i vest, nord og øst.

Ved Hauerseter vil elgen kun møte stengsler i vest og ved Hauerseter leir i syd. Elg som blir skremt østover vil

ha fri tilgang på store beiteområder. Studier av skremt elg har vist at elgens fluktdistanse er over 1 km. Elg

vil fra begge områdene bli skremt ut på hardt trafikkerte veger. Dette vil føre til flere kollisjoner mellom bil og

elg.

Hva som forårsaker konsekvensene

Den skisserte motoriserte aktiviteten vil trolig ha liten innvirkning på elgbestanden. Øvinger med mange

deltakere til fots i terrenget vil jage elg ut av øvelsesområdene.

Usikkerheten i vurderingene

Elgbestanden som bruker Romeriksletta om vinteren er relativt godt studert. Det er likevel en viss usikkerhet

knyttet til elgens fluktavstand og -distanse under slike forhold som det vil være i de aktuelle øvelsesområdene.

Det er tenkelig at sulten elg i vintre med mye snø periodevis kan miste litt av sin skyhet for mennesker og dermed

redusere sin normale fluktavstand og fluktdistanse. Dette vil da minske de negative effekter av øvingsaktiviteten.

Rangering av konsekvensene for elg

Etableringer uten avbøtende tiltak vil føre til at elg blir skremt ut mot E6. Skremt elg som kommer ut i trafikkert

vei vil utgjøre en stor påkjørselsfare. For elgpopulasjonen vil en etablering på Bergermoenområdet få negative

konsekvenser også ved gjennomførte avbøtende tiltak. Ved Hauerseter vil viltpassasjer over E6 og soner med lite

fotfolk kunne bidra til restaurering av en grønn korridor der elgen farefritt kan nå de store vinterbeitene i øst.

En etablering ved Hauerseter med gjennomførte avbøtende tiltak vil være med på å forbedre forholdene for

elgen når den er i vinterbeiteområdene på Romeriksletta.
 
English: The Norwegian army plans to establish shooting and training fields at alternatively Bergermoen or Hauerseter.

During winter 1996 we estimated browse production, moose density and localized the tracks to and from the

areas. Based on our findings, and results from earlier studies we have evaluated the consequences for the

moose population of establishments at the alternative locations.

The areas today

Both areas are important winter browsing areas for moose mainly moving in from the summer feeding grounds

in the hills to the west. Usually the moose move into the areas in late December and stay through late March.

The moose browse production was nearly similar in the areas (132 000 kg at Hauerseter and 101 000 kg at

Bergermoen). Variation in production will be determined mainly by the forestry practices, and not by military

activities. The moose preferred to use bogs and clearcuts with regenerating pine. Browsing pressure was much

harder at Bergermoen compared to Hauerseter, and reflected the differences in moose density. The density of

moose at Bergermoen was three times higher than the density at Hauerseter.

Our track counts showed that the moose approached Bergermoen over a broad front from west and north. To

the Hauerseter area most moose came from the west using a narrow corridor and concentrated their crossings

of E6 to few points on their way to the browsing areas in the eastern part of Romerikssletta.

Expected development in the areas with no military establishment

As the establishment of the Gardermoen Airport will reduce the moose winter feeding areas we expect that the

moose density at the Bergermoen will increase. The traffic at E6 is expected to increase and we therefor expect

E6 to become a harder barrier to cross. Proposed housing developments in both areas will also be detrimental

to the moose population.

Area influenced by new military establishments

An establishment in the winter browsing area will affect moose in the entire region (>2000 km²) using that

wintering area. Establishments preventing the moose from reaching the eastern Romerikssletta (2/3 of the

browse production) will have an especially large scale negative effect. When the development of the

Gardermoen Airport is completed, the area between Hauerseter and Risebru be the only remaining natural

movement corridor to the eastern browsing grounds. The most important consequences of the military establishments

The moose utilization of the area will decrease. At Bergermoen all alternative browse is heavily used. The

available browse will be reduced due to the airport establishment. Decreased use of the browse at the

Bergermoen will give less forage intake, decreased production and more extensive moose movements. This will

give a general increase in moose-vehicle collisions.

The moose use of the under- and overpasses of the Gardermoen train system may be reduced. At Bergermoen

frightened moose will be stressed if they can not find the openings in the wildlife fences since there are fences in

the west, north and east.

At Hauerseter the moose will find fences only in west and at Hauerseter Military Camp in south. Frightened

moose may freely move to the large browsing areas to the east. Frightened moose usually run more than 1 km.

Moose from both areas will be forced to cross heavily-traveled roads, resulting in increased moose-vehicle

collisions.

The causes of consequences

The proposed motorized activity will probably have little negative effect on the moose. The activity by men on

foot will push moose out from the training fields.

Uncertainty of the evaluations

The Romerike moose herd is relatively well studied. There is however some uncertainty as to moose flushing

distance and moose behaviour under winter conditions in the training fields. During periods with much snow

hungry moose may become more tolerate to humans and allow people to come closer before fleeing and they

may run shorter distances. These could reduce the negative effects of the training activity.

Ranging the consequences for moose

New military establishments without mitigation measures will push moose towards E6. There is a high

probability of accidents when moose are pushed onto heavily traveled roads.

An establishment in the Bergermoen area will have a negative effect on the moose population even with

mitigation measures in place. At the Hauerseter area the moose may benefit from wildlife crossings over E6

which in combination with zones protected from heavy ground activity may restore green corridors through

which the moose may reach formerly used large winter feeding ground. Thus an establishment at Hauerseter

may improve the conditions for the Romerike Moose herd.
 
Series
Rapport;03/1997

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit