Lærerstudentenes arbeidsinnsats, mestring og fullføring
Abstract
Norsk: Prosjektet har følgende problemstillinger:
1. Hvordan er lærerstudenters arbeidsinnsats i løpet av studietiden?
2. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av mestring i studiet?
3. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av fornøydhet med og motivasjon for studiet?
4. Hva er årsakene til at lærerstudenter avbryter lærerutdanningen?
5. Hva kan høgskolen gjøre for å hindre frafall fra lærerutdanningen og for å hjelpe studentene til å fullføre studiet?
Arbeidsinnsats dreier seg om hvor mye og hvordan studentene arbeider med studiene, både individuelt og sammen
med andre studenter. Videre viser arbeidsinnsatsen til i hvor stor grad og hvordan studenter benytter seg av det
undervisningstilbudet som tilbys i utdanningen. Spørsmålene som omhandler motivasjon og mestring er koblet til
blant annet undervisning, lærere, veiledning og fornøydhet i forhold til studiet. Med frafall menes lærerstudentenes
avbrudd før fullført studium.
Forskningsmetodene har vært semistrukturerte intervjuer med studenter som har sluttet, med studenter som har
fullført og en spørreundersøkelse der ca. 230 studenter deltok.
Resultater:
Studentene er godt fornøyd med egen arbeidsinnsats og de opplever at de generelt sett mestrer studiene godt.
Praksis er det de selv mener at de mestrer best. Motivasjonen for studiet og for arbeid innen læreryrket er til dels
meget god. Studentene er godt fornøyd med de forskjellige sidene ved studiet og med høgskolen. Veiledning fra
øvingslærerne i praksis er det de er mest fornøyd med. Årsakene til at noen avbryter utdanningen skyldes for det
meste personlige forhold. Det er lite eller ingenting høgskolen kan gjøre for å forhindre frafall. Derimot kan høgskolen
bidra til at flere fullfører på best mulig måte ved tettere oppfølging fra lærernes side. Individuelle samtaler nevnes
av mange som positivt. English: The project has the following issues:
1. Teacher trainees’ work effort?
2. Teacher trainees’ coping.
3. Teacher trainees’experience of satisfaction and motivation for the study?
4. What are the reasons for drop-out?
5. What can the college do to prevent drop-out and what can the college do to help students to complete their
studies.
Work effort is how much and how students work with their studies, both individually and together with other students.
To what degree do the students attend classes? The questions related to motivation and coping are linked
to, amongst other things, classes, teachers, tutoring and satisfaction in relation to the study. Drop out refers to the
students that quit before graduation. The answers to questions 5 and 6 give us an indication of what the college
should focus on for the students to complete the program.
Research methods have been semi-structured interviews with students who have dropped out, with students who
have successfully completed their studies and a survey in which about 230 students participated.
Results:
Students are satisfied with their own work and they find that they generally master a subject well. Practice is what
they themselves believe that they master best. The motivation for the study and for employment in the teaching
profession is good/very good. Students are satisfied with the various aspects of the program and the college. They
are particularly satisfied with guidance from practising teachers in practice. The reasons why some of the students
drop out are mainly due to personal circumstances. There is little or nothing the college can do to prevent drop-out.
However, the college can help the students to complete their courseof studies in the best possible way with the help
of closer monitoring by teachers. Individual conversations are cited by many as positive.