• Elevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS) 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Kristensen, Petter Dale (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Denne artikkelen presenterer en studie av seks elever (13–16 år) sin forståelse av naturvitenskapens egenart. Forståelse av naturvitenskapens egenart regnes å være sentralt for et individs evne til å ta informerte beslutninger ...
    • Læreroppfatninger om elevers møter med biografier i klasserommet 

      Vie, Inger-Kristin Larsen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen utforsker læreroppfatninger om sakprosalitteraturens potensial i møtet med elever, med et særlig fokus på biografier. Studien søker svar på følgende spørsmål: Hvilke oppfatninger om elevers møter med ...
    • Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis 

      Jenssen, Mette Marit; Nordahl, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Overordnet del av læreplanverket (LK20) gir uttrykk for at lærere skal være aktivt del­takende i profesjonelle læringsfellesskap med den hensikt å utvikle et innovativt og faglig lærersamarbeid som bidrar til økt lærerkompetanse ...
    • Språklæring og tvungen migrasjon: en etnografisk tilnærming 

      Steien, Guri Bordal; Monsen, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      De fleste som lærer norsk gjennom Introduksjonsprogrammet for nyankomne migranter, er tvungne migranter. Det vil si personer har flyktet fra hjemmene sine på grunn av krig, forfølgelse eller andre faktorer som gjør at flukt ...
    • To flerspråklige elevers utøvelse av aktørskap i fagsamtaler i naturfag 

      Book, Pauline (Peer reviewed; Journal article, 2022)