dc.contributor.author | Bjerva, Trine | |
dc.contributor.author | Græsli, Jon Anders | |
dc.contributor.author | Sigurjónsson, Thorsteinn | |
dc.date.accessioned | 2012-03-05T08:44:22Z | |
dc.date.available | 2012-03-05T08:44:22Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Bjerva, T., Græsli, J. A., & Sigurjónsson, T. (2011). Barns kommunikasjon med ulike typer kart – en progressiv tilnærming til kartlesing. I Acta Didactica Norge (5)1. Oslo: Universitetet i Oslo. | no_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134344 | |
dc.description | Dette er forlagets PDF-versjon av artikkelen. Artikkelen kan lokaliseres på http://adno.no/index.php/adno/article/view/165/200 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne studien er en erkjennelse av hvor vanskelig det kan
være for barn å samhandle med det symbolske kartet. Hovedmålet for prosjektet
var å utvikle sikrere viten om hvordan barn kommuniserer med ulike typer kart.
Det er utarbeidet en modell (Bjerva, Græsli, & Sigurjónsson, 2010) som viser
hvordan vi kan utvikle ferdigheten kartlesing hos barn. Vi har undersøkt 106
barn i alderen 3 til 12 år om hvordan de mestrer direkte representasjoner
(detaljfoto) og perspektiv representasjoner (håndtegnet skråkart). Forskningsdesignet
har en økologisk tilnærming hvor datainnsamlingen har foregått i
terrenget. Resultatene indikerer at selv små barn mestrer antatt kompliserte
oppgaver når de blir presentert for enkle hjelpemidler. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | no_NO |
dc.source.uri | http://adno.no/index.php/adno/article/view/165/200 | |
dc.subject | kart | no_NO |
dc.subject | kartlesing | no_NO |
dc.subject | barn | no_NO |
dc.subject | representasjoner | no_NO |
dc.title | Barns kommunikasjon med ulike typer kart - en progressiv tilnærming til kartlesing | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 18 | no_NO |
dc.source.volume | 5 | no_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | no_NO |
dc.source.issue | 1 | no_NO |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.1066 | |