Trepartssamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen
Original version
Uniped 2013, 36: 20949 - http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i1.20949 10.3402/uniped.v36i1.20949Abstract
Denne artikkelen retter fokus mot hvordan man kan styrke sammenhengen mellom høgskolens undervisning og studentens praksis. Utgangspunktet er
deltakelse i det nasjonale prosjektet Praksis som Integrerende element i
Lærerutdanningen (PIL), som ble initiert av Kunnskapsdepartementet i
2007. Hovedprosjektet ble avsluttet høsten 2011. Intensjonen med PILprosjektet
var å styrke relasjonen til praksisfeltet. Deltakere i prosjektet var
lærerstudenter, praksislærere og kontaktlærere fra høgskolen. Arbeidet besto
i å undersøke og utvikle trepartssamtalen. Dette er en faglig samtale hvor
studenter, praksislærer og faglærer deltar. Trepartssamtalens hovedformål
er å sikre at studentene får reflektere i tilknytning til sine praksiserfaringer.
Via dialog kan studentene oppdage sammenhengen mellom teori og
praksis. På bakgrunn av erfaringene som er gjort, argumenteres det for at
man gjennom strukturendringer, fokus på aktørenes begrepsforstå else,
refleksjon og veiledning kan gi studentene en sterkere opplevelse av
sammenheng mellom den undervisningen de mottar ved høgskolen og den
virkeligheten de møter i praksis. The article focuses on how to strengthen the relationship between college tuition and student practice. The background for this article is
participation in the national project ‘‘Practice as an integral element in Teacher Education’’ (PIL) initiated by the Ministry of Education in 2007.
The intention of the PIL- project was to strengthen the relationship with the field of practice. Participants in the project were teacher students, in-service teachers responsible for placement and higher education lecturers. The project sought to examine and develop the three-part dialogue. That is an academic conversation where student’s practice teacher and lecturer
are present. Three-part dialogue seeks to ensure that students reflect upon their practice experiences. Via dialogue, students can discover the connection between theory and practice. Based on the experience gained, it is argued that through structural changes, focusing on the participants’ conceptual understanding, and reflection and guidance, offer students a greater sense of the connection between the education they receive at college and the reality they encounter in practice.