En gang språksvak – alltid språksvak? : Har barn med språkvansker et uutnyttet potensial?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144735Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ut fra et slikt perspektiv vil det alltid være en forskjell mellom normale, eller typiske, og dårlige språkbrukere. Jeg har gjennom egen praksis erfart hvor vanskelig det er å finne gode tiltak som har en påvisbar effekt for barn med språkvansker. Å ha en språkvanske er et alvorlig problem som kan påvirke livet til den som har vansker på mange måter. Tidlig identifisering av språkvansker er derfor viktig. Men det viktigste er å sette inn gode og effektive tiltak så tidlig som mulig. I utredning av barn med språkvansker tror jeg det er viktig å ta med et tredje element, i tillegg til standardiserte tester og observasjoner, nemlig å foreta systematisk utprøvende opplæring. I denne oppgaven har jeg benyttet en form for utprøvende opplæring som omtales som ordlistemetoden.