Evaluering av LæRe-prosjektet i Oppland: læreplanarbeid, refleksjon og læring
Abstract
Evalueringen viser at LæRe-prosjektet har bidratt til læreres og skolelederes bevisstgjøring og læring, og
viser at det er det praktiske arbeidet som har hatt størst betydning i denne sammenheng. Lærere og
skoleledere har hatt evne og vilje til å arbeide bevisst, målrettet og reflektert med L97 i det problembaserte
arbeidet i prosjekter for og med lærere, og det er liten tvil om at deres handlingskompetanse har utviklet seg i
denne prosessen. Selv om det ikke er mulig å si noe absolutt sikkert om dette, ser det ut til at
bevisstgjøringen og læringen for de flestes vedkommende har vært knyttet til undervisningen og til
relasjonene til elevene, og at LæRe-prosjektet i mindre grad har bidratt til bevisstgjøring og læring som
omfatter lærer- og skolenivået. Refleksjon i lærerteam og i samlet kollegium, skriftlighet, ekstern veiledning
og erfaringsdeling, har i høy grad bidratt til den bevisstgjøringen og læringen som har funnet sted i LæRe-
.prosjektet. Mangel på tid har vært et stort problem i LæRe-prosjektet, og kan betraktes som en av de største
hindringene for læreplanarbeidet i de skolene som har deltatt i prosjektet. Videre er det et problem at skoler
ser ut til å legge et harmoniperspektiv til grunn for arbeidet med læreplanen, og at det derfor ikke oppfattes
som legitimt å komme med faglig kritikk rettet mot kolleger eller skolen som organisasjon. Beredskapen til å
møte slik kritikk på en konstruktiv måte, ser ut til å være liten i skolen.