Norges-image blant utenlandske turister
Abstract
Temaet for denne forskningsrapporten er Norges-image blant utenlandske turister.
Problemstillingene dreier seg om hvilke image utenlandske turister har av Norge som
feriemål, og hvilke forhold som bidrar til å forklare variasjoner i ulike image. Datamaterialet
består av 1188 intervjuer av utenlandske turister på innreise til Norge sommeren 1998.
Image er målt både gjennom et åpent spørsmål og gjennom en strukturert tilnærming med 46
beskrivelser av Norge som reiselivsmål (imagevariabler, femdelt Likertskala). Det åpne
spørsmålet dreier seg om turistenes spontane assosiasjoner, og er ment som en kartlegging av
holistisk image. De 46 beskrivelsene av Norge er i hovedsak ment å fange opp attributtbasert
image.
Turistenes spontane assosiasjoner av Norge er sterkt preget av natur-”bilder”. Åtte av ti
turister har slike assosiasjoner sjøl om det også er viktige nyanser i assosiasjonene. En
betydelig andel av utvalget har kun generelle betraktninger om norsk natur, kombinert med
skjønnmalende adjektiver som for eksempel vakker, storslått, nydelig, fantastisk og
ubeskrivelig. Mange turister er mer konkrete, og forbinder Norge med kjente landskapselementer
som fjord, fjell, fosser, kystlandskap eller lignende. Mindre andeler av turistene har
mer mytiske forestillinger om uberørt og nærmest sagnomspunnet natur. Kun en liten andel av
utvalget nevner kulturelle trekk ved Norge. Samtidig er det heller ikke mange som skriver om
norsk prisnivå. Gjennom faktoranalyse av de 46 beskrivelsene av Norge er det utledet fem imagedimensjoner:
• Kulturrelatert image bestående av forestillinger om kulturminner/historiske steder, kunst-/
håndverkstradisjoner, museer, arkitektur og pittoreske bygder.
• Urbant, konsumorientert image med forestillinger om underholdning/natteliv, bydannelse,
restauranter, underholdningsparker og shopping.
• Image preget av forestillinger om infrastruktur og økonomisk utvikling.
• Image preget av forestillinger om servicetjenester, servicenivå og hygienestandard.
• Image preget av forestillinger om frie naturgoder, det vil si forestillinger om fri-camping,
allemannsretten, nasjonalparker, lite forurensning
Analysene viser at imagene varierer med sosiodemografiske variabler som kjønn, alder og
utdanning og til dels nasjonalitet. Tidligere besøk i Norge kan også i noen grad forklare
variasjoner i image. Videre er det påvist relativt klare sammenhenger mellom feriemotivasjon
og image. Det er også påvist sammenhenger mellom ulike informasjonskilder og image, selv
om sammenhengene er til dels svake og har overraskende fortegn. En mer fullstendig redegjørelse for hovedresultater er gitt i kapittel 13.2. I det avsluttende
kapitlet i rapporten er praktiske implikasjoner diskutert.