• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentveiledning i praksisfeltet : fokus: veiledningstimen : om studentveiledning og erfaringer med bruk av fast ukentlig veiledningstime i helse- og sosialfag studenters praksisperioder : en rapport med spørsmål til refleksjon for studenter, veiledere og lærere

Aubert, Anne-Marie Aubert; Kollstad, Marit
Research report
Thumbnail
View/Open
Forskningsrapport 822001.pdf (502.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144947
Date
2001
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Forskningsrapport [74]
Abstract
Våre informanter skiller mellom to former for veiledning; fortløpende veiledning som en del av studentens

arbeid ved praksisplassen - og den faste veiledningstimen. Så vel studenter som praksisveiledere

oppfatter veiledningstimen som viktig, samtidig som praksisveilederne spesielt peker på at fortløpende

veiledning er like viktig. Så vel studenter som praksis-veiledere viser til erfaringer med problemer i forhold

til å bruke veiledningstimen.

Det kom fram ulike synspunkter på betydningen av å bli veiledet av egen eller annen faggruppe. Det kan

se ut som det er slik at jo bedre veilederkompetanse, jo lengre studentene er kommet i studiet, jo mindre

betydningen har det om veileder tilhører studentens egen framtidige profesjon eller en annen.

Arbeidsmåtene i den faste veiledningstimen er først og fremst samtalen. Samtalen har forskjellig karakter.

Den dyktige veileder er omtalt som den som får studentene til å tenke videre selv. Video opptak og

prosessreferat inngikk også som arbeidsmåter.

Utover tidspunkt, synes det som om veiledningstimen i liten grad er forberedt, men vi har eksempler på

ulike måter det kan gjøres på med prosessreferat og refleksjonsnotat.

Veiledningstimenes innhold tar utgangspunkt i 1) konkrete situasjoner studentene har eller skal arbeide

med. 2) temaer av generell karakter og 3) Oppgaver fra skolen.

Kvaliteten i veiledningsrelasjonen omtales som viktig – men en god relasjon må kombineres med innhold

skal veiledning bli meningsfull. Er veiledningsrelasjonen dårlig, får det negativ innvirkning på studentenes

læringsutbytte i praksis.

Evaluering synes å foregå kontinuerlig. Dialogen er utgangspunktet og læring målet. Skolekontakten

omtales som et viktig bindeledd mellom praksisfeltet og høgskolen.

Kontakt med andre veiledere og veiledning på egen veiledning etterspørres av veiledere.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer
Series
Forskningsrapport;82

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit